Připravili jsme pro vás seriál, který seznamuje nejenom se samotným jindřichohradeckým letištěm, ale i s leteckou akrobacií jako takovou a pravidly soutěže.

Po revoluci - hurá, létáme do Evropy!

Politické změny nám umožňují kontakty s kolegy z Rakouska a ostatních západních států. Postupně se mění způsob řízení letů (od vojáků k civilním složkám). Končí prověřování žadatelů o výcvik StB! Již v září 1990 letíme s pěti letadly do sousedního Rakouska ke kolegům na letiště Dobersberg (jižně od Slavonic). Ministerstvo dopravy nám umožňuje výjimku na celní a pasové odbavení pro odlet a přílet v Jindřichově Hradci. V říjnu nám naši návštěvu oplácejí piloti z Dobersbergu.

Cvičíme v akrobacii zahraniční piloty z Rakouska a SRN. Parašutisté začínají jezdit na provozy také do zahraničí. V roce 1991 se Aeroklub J. Hradec podílí na mezinárodní navigační soutěži „Mezinárodní pohár Dunaj – Vltava“. Za dobrou organizaci obdržíme od rakouského aeroklubu uznání. S motorizovaným větroněm L 13 SW provádíme čas kontroly tranzitního plynovodu. Slibně se rozvíjí spolupráce s rakouskými piloty z Gmundenu, Dobersbergu a Riedu im In. Květen 1992 – v rakouském Dobersbergu létají naši plachtaři na soutěži „Meistercup 1993, motoráři pak zajišťují vleky větroňů. V roce 1993 nám uděluje Ministerstvo dopravy ČR statut „Veřejné vnitrostátní letiště“. V květnu pořádá aeroklub J. Hradec společnou soutěž plachtařů ČSFR a Rakouska nazvanou „Hraniční pohár“. U příležitosti 700 let založení města Jindřichův Hradec je uspořádán velký letecký den. V srpnu 1994 na „1. Mistrovství ČR v akrobacii na větroních“ v Břeclavi obsazuje Vlastimil Picka 4. místo. V roce 1995 na „Mistrovství světa v letecké akrobacii“ v Jihoafrické republice obsazuje Jan Kotzina ml. výborné 8. místo. Ve spolupráci s Klubem historie letectví, který vede Mgr. Vladislav Burian, se aeroklub podílí na setkáních válečných veteránů v Jindř. Hradci.

Rok 1997 přináší Petře Dvořákové titul juniorské mistryně ČR, na čemž má velkou zásluhu její otec Jiří Dvořák, předseda para odboru. Na letišti je zřízena škola létání na ultra lehkých letadlech ULL (správně – sportovní létající zařízení SLZ). V květnu letí s větroněm VSO 10 ing. Petr Šetka přelet na trati dlouhé 604 km. Na závodech letí ing. Petr Šetka přelet dlouhý 517 km. V roce 1999 získává Petra Dvořáková ve Frýdlantu nad Ostravicí stříbro a bronz. Postupuje na „Mistrovství světa v seskocích padákem“ v rakouském Thalgau, kde obsazuje 7. místo.
První soukromý letoun v dějinách jindřichohradeckého letiště – je to Cesna 172, OK-BZF a majitel je pan ing. Milan Soldán. Na letišti je pořádáno „Plachtařské mistrovství republiky juniorů 1999“ s účastí 21 závodníků. V tomto roce obsazuje Vlastimil Picka druhé místo na „Mistrovství republiky v akrobacii na větroních“. Toto stříbrné místo obhájí i v roce 2000. V květnu 2000 je na letišti družstvem žen vytvořen světový rekord v přesnosti přistání v kategorii G-2-B. V Českém poháru v letecké akrobacii na větroních získává Vlastík Picka 1. místo. Opětovně je pořádáno „Plachtařské mistrovství republiky juniorů 2000“ s účastí 25 závodníků. V říjnu 2000 také poprvé v historii letiště létají v Jeseníkách výškové lety na větroních Vlastimil Picka a Robert Vyhlídka. Na „Mistrovství republiky v akrobacii na větroních“– letiště Most – obsazuje v roce 2001 Vl. Picka pěkné 4. místo.

Po roční přestávce přiváží do Jindřichova Hradce čtvrtý titul juniorské mistryně ČR v parašutismu tentokráte Michaela Dvořáková. Rodina Dvořákova dodržuje tradici! Vlaďka Arnoštová přiváží z rakouského Mariazell bronz v kategorii žen v přesnosti seskoku padákem. Rok 2002 je opět žní drahých kovů v parašutismu. Titul juniorské vícemistryně světa ziskem stříbrné medaile přiváží Michaela Dvořáková za přesnost přistání. Dále Michaela získává bronz v Evropském poháru Adria Cup v Belluno v Itálii. Michaela také obhájila titul juniorské mistryně ČR. Její starší sestra Petra dovezla bronz z Mistrovství Evropy v paraski a také získala titul mistryně ČR.

Rok 2003 přináší nominaci na Mistrovství světa ve Francii pro Michaelu Dvořákovou, bronzovou medaili v juniorech ve slovinském Bledu a zisk zlaté medaile v juniorech na Europa Cap v italském Bellunu. Stala se opět juniorskou mistryní ČR.

Petra Dvořáková získala bronz za individuální akrobacii na mistrovství ČR. Sbírka medailí Petry Dvořákové obnáší: 3x titul juniorské mistryně ČR, 1x mistryně ČR ženy, dále 7. místo na juniorském MS 1999 v Thalgau, 2x bronz na ME v paraski a množství pohárů a medailí z domácích závodů.

Rok 2004 – největším úspěchem pro rodinu Dvořákovu, Aeroklub Jindřichův Hradec ale i ČR je zisk bronzové medaile družstev na Mistrovství světa v chorvatské Rijece. V reprezentačním týmu byla Michaela Dvořáková, která postoupila mezi 8 nejlepších parašutistek světa. Ve finále jako jediná amatérská parašutistka získala až po třech rozskocích fantastické 4. místo na světě!

Na letišti probíhá soustředění plachtařů z Rakouska, kteří se přeškolují na aerovleky. Na „X. Mistrovství republiky v plachtění na dvousedadlovkách“ na letišti Podhořany obsazuje 4. místo Vlasta Picka se synem Martinem, létají na ASK – 21, OK- 2121. Vlastimil Picka je do této doby nejproduktivnějším plachtařem Aeroklubu Jindřichův Hradec s náletem 1 837 hod., 5 800 starty a na přeletech nalétal 21 721 km.

Srpen 2004: Aeroklub pořádá tradiční parašutistickou soutěž „Jindřichohradecký pohár 2004“, který je finálovou soutěží „Českého poháru v parašutismu“. Dne 29. srpna 2004 je letecký den. Před programem leteckého dne je od 13. hod. soutěž Masters – finále „Českého poháru v letecké akrobacii“. Michaela Dvořáková také letos (naposledy vzhledem k dosaženému věku) získala titul juniorské mistryně ČR.

Červenec 2005: Naše letadla odlétají do rakouského Dobersbergu na dvoudenní „Airshow 2005“. Účinkují také parašutisté. V srpnu 2005 se na letišti koná „Jindřichohradecký pohár 2005“ v parašutismu.

Dne 4. února 2006 je v sále na Střelnici uspořádán zdařilý „Letecký ples“. V květnu 2006 se na letišti Jindřichův Hradec konají ukázky bojových akcí ULL replik letadel z I. světové války pod taktovkou pana Martina Kindernaye. V červnu na letišti probíhá „Mistrovství republiky v přesném létání“. Soutěž pokračuje „Mistrovstvím ČR v letecké relly“. V srpnu na letišti probíhá parašutistická soutěž v přesnosti přistání „Jindřichohradecký pohár 2006“ s mezinárodní účastí. V září se na letiště sjíždějí účastníci „XIII. Mistrovství ČR v letecké akrobacii na kluzácích“, létat se bude podle národních pravidel „Sportsman“. Tato kategorie je určena pro začínající bezmotorové akrobaty na kluzácích.
Rok 2007: Před 80 lety byla v Jindřichově Hradci založena dne 11. prosince 1927 odbočka Masarykovy letecké ligy. Dalším výročím je 70. výročí křtu prvního kluzáku Skaut Standard 37 na jméno „Hradečák“ dne 14. 11. 1937.

3. února 2007 se uskutečnil v sále Střelnice pěkný II. reprezentační letecký ples. V měsíci květnu je v prostorách muzea nainstalována výstava z historie létání v Jindřichově Hradci. Při této příležitosti byl generálním sekretářem Aeroklubu ČR panem Jiřím Dodalem předán diplom FAI „Paula Tissandiera“ předsedovi para odboru panu Jiřímu Dvořákovi, udělený v roce 2006 za celoživotní práci a výkony v parašutismu.

V květnu se naši piloti podílejí na programu Armádního leteckého dne v Čáslavi u příležitosti založení této letecké základny. Airshow 07 Dobersberg – Rakousko 30. 6. – 1. 7. 2007 – i na této akci se úspěšně podílí piloti a parašutisté z Jindřichova Hradce. V červenci je na letišti uspořádáno „Plachtařské mistrovství ČR juniorů a akademiků“. V srpnu pak pořádá paraodbor VIII. ročník „Jindřichohradeckého poháru 2007“ na přesnost přistání.

V roce 2008 bylo požádáno o grant z prostředků EU na obnovu administrativní budovy. Výstavba byla dokončena v říjnu 2009.
Srpen 2008: Opět parašutistická soutěž „Jindřichohradecký pohár 2008“. Motoroví piloti se účastní na několika leteckých dnech s programem skupinové slétanosti a srážení balónků.

V roce 2009 přichází opět pozvání k účasti na „Airshow Dobersberg 2009“. V dubnu 2009 získává náš bývalý plachtař ing. Petr Šetka na „Mistrovství republiky ČR a Slovenska“ ve volné třídě větroňů titul „Mistra republiky“ s vlastním větroněm. Poslední velkou akcí je v srpnu tradiční parašutistická soutěž v přesnosti přistání „Jindřichohradecký pohár 2009“.

Karel Garhofer, Pavel Masař

Co dělá sport atraktivním

Se slovem sport si většina z nás spojí zejména fotbal, hokej nebo atletiku. A proč právě tyto sporty? Proč si nepředstavíme třeba veslování nebo leteckou akrobacii? Samozřejmě je to způsobeno tím, že právě fotbal nebo hokej sledujeme nejvíce, ať už na televizních obrazovkách nebo navštěvujeme zápasy. Ale čím to, že nás baví právě tyto sporty? A jsou snad ty ostatní opravdu nudné?

V knihách zabývajících se diváckou přitažlivostí jednotlivých sportovních disciplín, se píše, že atraktivní sport je ten, který přináší divákům emoce a lidské příběhy. Zejména emoce často detailně vystihují zpomalené záběry, které ukazují obličeje vyčerpaných běžců, kteří na pokraji všech svých sil doběhnou do cíle jako první. Stejně tak jsou velmi působivé osobní momenty, když lyžařka v cíli vítězného olympijského závodu objímá malou dcerku.

Pochopitelně, že zájem diváků je důležitý pro každý sport. Nejenže vysoká sledovanost jde ruku v ruce se zájmem sponzorů, čímž se atraktivním sportům dostává dostatek financí, a díky nim mohou svou atraktivitu stále zvyšovat. Také každý sportovec, ať už se věnuje čemukoliv, dělá to s obrovským nasazením, chce být za své výkony veřejně oceněn a nechce doplácet na to, že právě jeho disciplíně lidé nevěnují pozornost.

Některé sporty se už v tomto směru přizpůsobily divákům a změnily svá pravidla, aby se staly více atraktivními. Například v cyklistice byl zaveden hromadný start. Diváci tak jasně vidí, kdo vede a první vteřiny závodu byly skutečně dramatické. Jiným příkladem je plážový volejbal, kde se běžný sport přesunul do „romantického prostředí“ a odhalila se těla sportovců. A to vše zejména proto, aby tomuto sportu diváci věnovali svou pozornost.

„Pravidla akrobacie takovýmto způsobem měnit nemůžeme“, říká Hana Babčanová, která na letišti v Jindřichově Hradci chystá ve dnech 17. až 20. června Mistrovství ČR v letecké akrobacii 2010. „Abychom diváky k létání přivedli, vymysleli jsme zcela novou soutěž Flymaster.“ Hodnocení bude o poznání srozumitelnější než u běžných leteckých soutěží. Dokonce se na výsledku budou podílet i samotní diváci.

„Mnoho akrobatů věnuje svému koníčku velké množství úsilí, času i peněz a za to si zaslouží větší publikum než jen pár rozhodčích,“ je přesvědčena hlavní organizátorka.

Dalším důležitým důvodem k tomu, abychom sledovali nějaký sport, jsou pochopitelně naši favorité. Chceme fandit borcům, které známe. Když neznáme ani jednoho závodníka, nemá pro nás smysl na zápas chodit. Výkony „cizích“ lidí nás přeci nezajímají. I s tímto se potýká letecká akrobacie a i tento problém se soutěž Flymaster bude snažit vyřešit. Závodníky před začátkem soutěže představí na svých stránkách Jindřichohradecký deník. Během soutěže pak diváci uvidí na velkoplošné obrazovce krátké spoty jednotlivých „flajmástrů“.

„A myslíme i na emoce,“ dodává Hana Babčanová. Ty budou přibližovat kamery umístěné v letadle namířené na obličej pilota za letu. Diváci uvidí, jak na něj působí přetížení a zda se při jednotlivých výkrutech usmívá nebo mu naopak moc do smíchu není. „Kamery v letadlech jsou od začátku stěžejní součástí Flymastera,“ říká hlavní organizátorka, „jen jsem netušila, že přenos obrazu ze vzduchu je tak technicky náročný…“. Zkrátka a dobře, už za tři týdny se můžeme přesvědčit o tom, zda se týmu lidí, kteří soutěž Flymaster usilovně připravují, podaří zaujmout diváky. Pokud jejich snahu chcete podpořit, přijďte se podívat.

Pravidla soutěží v letecké akrobacii

Letecká akrobacie se létá ve čtyřech kategoriích podle obtížnosti sestav – sportsman (nejjednodušší), intermediate, advanced a unlimited (nejobtížnější).

Každý závodník odletí čtyři soutěžní sestavy – povinnou, volnou, tajnou a finálovou volnou sestavu.

Povinnou sestavu (15 – 19 figur) zná závodník dlouho před soutěží a může ji pečlivě natrénovat.

Volnou sestavu si pilot vymyslí sám. Každá figura má určený koeficient obtížnosti, závodník je při tvorbě volné sestavy omezen maximálním možným součtem těchto koeficientů. Aby nebyla volná sestava nudná a složená ze stále stejných prvků, jsou nastavena pravidla pro její rozmanitost. Je dáno, že let musí obsahovat alespoň jednu figuru z vybraných „rodin“ (podobné figury tvoří společnou rodinu).

Třetí v pořadí je neznámá povinná neboli tajná sestava. Piloti ji obdrží 24 hodin před zahájením. Trénovat tajnou sestavu není dovoleno. Její zvládnutí prokazuje leteckou zdatnost soutěžícího.

Nejlepší závodníci postupují do finále, kde předvedou čtyřminutovou volnou sestavu. Při finálové sestavě může závodník použít kouřové efekty. Finálová sestava je zvláštní soutěží, při které se nesčítají dosavadní výsledky.

Rozhodčí udělují známky za jednotlivé prvky sestavy od 1 do 10 s dělením po 0.5 bodu. Tato známka se násobí koeficientem obtížnosti provedení dané figury, který je každému akrobatickému prvku přidělen. Za finálovou volnou sestavu se uděluje pouze jedna celková známka od 0 do 10 po 0,1 bodu za umělecký dojem. Rozhodčí sledují zejména geometrii figury a přesnost provedení, směr letu a umístění figury v prostoru. Prostor je pro závodníky vytyčen na zemi výrazným bílými plachtami. Jedná se vždy o čtverec 1000 x 1000 metrů. Závodník musí předvádět soutěžní let ve výšce 100 až 1000 metrů nad zemí. Za vyletění z prostoru je pilot penalizován. Porušení hranic je stíháno trestnými body a při létání pod 50 metrů nad zemí je soutěžící z bezpečnostních důvodů diskvalifikován.

Je potřeba také dodržovat čas určený pro sestavu, který je pevně daný – buď 10 nebo 15 minut a počítá se od odlepení letounu od země až po skončení soutěžního letu, které závodník naznačí „zamáváním křídel“. Soutěžní let je sportovním výkonem, kterému předcházely dlouhé hodiny a dny, někdy však i týdny a měsíce tvrdé tréninkové práce.

Akrobat zhodnocuje v několika krátkých okamžicích výsledky dlouhého usilování. Trénink na leteckou soutěž má rozmanité složky, ať už tělesnou, technickou, taktickou nebo psychickou.

Před zahájením soutěže uspořádá organizátor briefing pro všechny piloty a rozhodčí, kde sdělí podmínky soutěžních letů, program soutěže a další informace nezbytné pro hladký průběh soutěže. Důležitou součástí úvodního briefingu je losování pořadí, ve kterém budou závodníci předvádět své lety, na toto dohlíží předseda jury.

Nejdůležitější úlohou předsedy jury je posuzovat protesty proti rozhodnutí rozhodčích, které mohou závodníci podat v průběhu soutěže. Předseda jury spolu s hlavním rozhodčím mohou také rozhodnout o přerušení závodu na základě meteorologických podmínek.

Figur letecké akrobacie je několik, dělí se na vyšší a vysokou pilotáž. Prvky vyšší pilotáže jsou vývrtka, přemet, výkrut, zvrat, překrut, souvrat. Vysoká pilotáž pak obsahuje náročnější prvky spojené do sestavy, létá se jednotlivě i ve skupině. Jejími prvky jsou obrácené přemety, vývrtka na zádech, plochá vývrtka, výkruty do kruhu, kopané výkruty, pády, vertikální výkruty, tvarované přemety a další. Figury musí být provedeny ve třech liniích: horizontální, vertikální a náklon 45 stupňů.

Barbora Babčanová