„Původně se tu měla vybudovat provizorní lávka pro pěší, ale protože je původní most konstrukčně rozebíratelný, prodloužíme jeho délku z 27 na 36 metrů a posuneme jej o deset metrů proti proudu řeky,“ vysvětlil ředitel českobudějovického závodu společnosti Eurovia CS Zdeněk Novák.

Pro místní obyvatele to tedy podle jeho slov znamená zachování místní dopravy s omezením do 3,5 tuny. Vjezd by měla mít povolený i malá hasičská auta a sanitky. Jinak musí řidiči počítat s klasickou kompletní uzávěrou a objížďkou.

„Ve čtvrtek k posunutému mostu uděláme i nájezdy a od odpoledne by měl být opět v provozu,“ upřesnil Zdeněk Novák.

Na pravém břehu už začaly bourací práce mostních opěr. Podle smlouvy by měl most stát do 39 týdnů od započetí stavby, ale podle Zdeňka Nováka by rádi stavbu dokončili dřív, a to do konce září až půlky října. Záleží však na okolnostech a na počasí.

Jeden pruh

„Nový most bude mít monolitický předpjatý železobetonový rám. Jeho celková délka bude 32 metrů, šířka mezi římsami 5,30 metru, bude mít jednostranný chodník široký 1,25 metru a jeden jízdní pruh o šířce mezi obrubníky 3,25 metru. Jedná se o místní komunikaci, proto bude jednopruhový, jinak by byl mnohem nákladnější,“ uvedl vedoucí jindřichohradeckého oddělení investic Vladimír Krampera. Celkové náklady jsou totiž 12,5 milionu korun.

Skoro to už totiž vypadalo, že se letos místní lidé kýženého mostu ani nedočkají. Prošetřování přidělování evropských peněz prostřednictvím páté a šesté výzvy ROP Jihozápad jejich tok zastavilo a čekání na to, kdy budou podepsané smlouvy, může trvat tak dlouho, že by se výstavba nového mostu letos nedala stihnout. Proto na něj jindřichohradečtí zastupitelé schválili minulý týden uvolnění potřebných finančních prostředků z městského rozpočtu.

„Původní most byl nebezpečný pro chodce a stále se zvyšovala jeho hlučnost. Byl tady smontovaný asi v roce 1985 jako provizorní, ale jeho díly jsou v pořádku, mostovka byla opravována, ale nemá chodník a provoz přes něj je hodně hlučný,“ vysvětlil Vladimír Krampera. Po dokončení stavby bude podle jeho slov most rozmontovaný a uložený jako záložní provizorní. Jedná se totiž o jeden z typů mostů, které byly používány například při povodních v roce 2002.