Je konec s výlukami i životem okolo stavenišť. První jihočeský úsek IV. železničního koridoru dojel do cíle. O dva týdny dřív.

Na téměř 12 kilometrů dlouhé trase mezi Táborem a Doubím se už mohou míjet dva vlaky. S pokračováním prací ve směru na Veselí nad Lužnicí se počítá nejdříve v roce 2011.

Další úsek ale dosud nemá peníze. Na rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury se prozatím pracuje. „Pokud budou i nadále platit opatření ministra o nezahajování nových staveb, může se stát, že se úsek nedostane do Operačního programu dopravy,“ upozornil náměstek GŘ SŽDC Miroslav Konečný.

Prozatím mohou na Táborsku práce pokračovat ve směru Tábor – Sudoměřice u Tábora. Celá jihočeská část IV. koridoru by podle projektu měla být dokončena v roce 2016.

Zbytečné obavy

Nebyla to jednoduchá stavba, říkají všichni, kdo se na ní podíleli. Z devadesáti procent se totiž stavělo v městských zástavbách.

„Když se začínalo, měli jsme obavy, že stavba nepřiměřeně zatíží celou aglomeraci. Hlavně jsme měli strach z uzavření Černých mostů, ale nakonec se všechny naše obavy ukázaly jako liché,“ hodnotila včera na tiskové konferenci ukončení díla starostka Hana Randová.

Již s úsměvem zavzpomínala na trampoty s přípravou stavby mostu přes nádraží v Táboře.

„V době, kdy už se na koridoru pracovalo, jsme měli k mostu jen projekt. Dnes ale stojí, je plně komfortní a slouží všem občanům. Často tudy jezdím a sleduji, jak je využíván. Nepotvrdilo se, že přes něj budou jezdit jen místní.“

Lehce se nežilo především v Plané nad Lužnicí, kterou za plného provozu potkala stavba kruhové křižovatky, a to v době, kdy ještě nebyla nová silnice na Chýnov. A také zrušení jednoho přejezdu.

„Kdyby takovým tempem ale pokračovala i stavba dálnice, mohli bychom se už dočkat života bez přetížené dopravy. Oceňujeme dvě koleje i z pohledu příměstské dopravy,“ řekl za Planou její starosta Jiří Šimánek.

Modernizace trasy s sebou přinesla do aglomerace mnoho nových prvků. Hlavním cílem ale bylo zkapacitnění trati, zvýšení bezpečnosti lidí a zrychlení přepravy. Vlaky budou moci jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

Nové prvky

Novou tvář dostala nádraží od Plané po Tábor, cestující získali novou zastávku Čápův dvůr, vznikly bezbariérové podchody, na Maredově vrchu v Táboře lávka pro pěší. Celkem firmy opravily 14 železničních mostů a pět nových postavily.

Kolem kolejí stojí celkem šest kilometrů protihlukových stěn, v dalších zatížených místech dostali lidé nová okna.

Pod dílem, které si vyžádalo 2,7 miliardy korun, je podepsáno Sdružení Doubí – Tábor, složené ze tří firem: OHL ŽS, Subterra a Viamnot DSP.

Stavbu hradí zdroje Evropské unie, z jejíhož Fondu soudržnosti by se mohlo zaplatit až 85 procent nákladů. Ostatní peníze uvolní stát.

„Vlakem jezdím často. Nepříjemné byly výluky, ale teď je vidět, že třeba nádraží v Sezimově Ústí stavba hodně prospěla,“ domnívá se Nikola Rozumová z Tábora, která jezdí do Českých Budějovic za přítelem. Ocení tedy, že se za ním dostane rychleji.

Stavba na Táborsku začala v březnu před dvěma lety.