VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Narůstající doprava v centru Dačic je tvrdou realitou

Dačice – Na mimořádném jednání zastupitelů, jehož jediným bodem byl obchvat, nebylo přijaté žádné usnesení. Jak již pro Jindřichohradecký deník naznačil starosta Dačic Vlastimil Štěpán, naděje na přeložku stále žije.

31.5.2012
SDÍLEJ:

KRUHOVÝ OBJEZD na Palackého náměstí v Dačicích by opět nabyl aktuálnosti, pokud by se nevybudoval obchvat. Nevyřešil by však problém těžké nákladní dopravy v centru.Foto: archiv města

A ani názory občanů nejsou jednotné. Co bude dál, jakým směrem se budou vyvíjet jednání, naznačuje v rozhovoru místostarosta Dačic Jan Bartošek (KDU-ČSL).

Jan BartošekMimořádným zastupitelstvem neprošlo pokračovaní v projektové přípravě stavby severního obchvatu města. Nebylo přijaté usnesení. Lze odhadnout, jak se bude situace, která je pro Dačice jistě velice nepříjemná, dál vyvíjet?

ovažuji za důležité upřesnit, o čem se na zastupitelstvu dne 21. května hlasovalo. Hlasovalo se o tom, zda má kraj pokračovat ve zpracování „Studie proveditelnosti severního obchvatu Dačic". Nerozhodovalo se tedy o stavbě jako takové, ani o nějakých variantách obchvatu. Jedná se o akci, kterou by realizoval Jihočeský kraj, nikoliv město Dačice.   Jihočeský kraj chce od Dačic jasnou odpověď, zda chtějí nebo nechtějí obchvat navržený v Územním plánu Dačic a v Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje.   Ohledně dalšího řešení této situace bude postup následující. Pro přijetí usnesení je zapotřebí souhlasu nadpolovičního počtu zastupitelů – tedy jedenácti v případě našeho města. Při předchozím hlasování návrh podpořilo deset zastupitelů. Usnesení tedy nevzniklo. Žádný jiný návrh na jiné usnesení, včetně toho zamítavého, nepadl. Je tedy potřeba svolat nové jednání zastupitelstva a k danému dotazu kraje zaujmout stanovisko. To může být souhlasné i zamítavé. Každopádně je nutné, aby zastupitelstvo nějaké stanovisko zaujalo. Já osobně tento záměr podporuji.

Obchvat zřejmě rozdělil občany města na dva tábory. Vedle Centropenu, kterému se nelíbí, že by trasa vedla přemostěním nad areálem závodu, jsou i lidé, kterým se nelíbí mít obchvat v sousedství svých domovů. Je ale i mnoho příznivců obchvatu v navržené trase, zejména obyvatel ze středu města a řidičů. Jaká skupina podle vás ve městě převažuje?

Ano, tato plánovaná stavba je velmi diskutovaná.  Je důležité se nyní rozhodnout zda obchvat chceme, nebo ne. Takto velká stavba vždy někoho omezí a někomu přinese úlevu. Je to možné vidět i na jiných stavbách, které se realizují. Tvrdou realitou je stále se zvyšující doprava v centru města. A ta neustále narůstá, včetně těžké kamionové dopravy. Největším problémem je právě neustále rostoucí počet projíždějících kamionů.  Trpí tím vozovky i sousedící budovy, zhoršuje se bezpečnost silniční dopravy, zhoršuje se životní prostředí. Nejvíce to doléhá na centrum města, přes které  projíždí stále více aut a kamionů. Vím že daný projekt má své odpůrce. Především v řadách těch, kterých se tato stavba přímo dotýká. Je mi  líto, že se to dotkne života některých občanů. Rozumím také nesouhlasu firmy Centropen.  Každopádně je však zcela jasné, že přínos této stavby pro město a pro většinu obyvatel by byl pozitivní; je to jediné řešení, jak zlepšit situaci v centru města. V případě, že se nebude realizovat obchvat, budeme nuceni řešit dopravní situaci kruhovým objezdem na Palackého náměstí.  Tím by se výrazně poškodil historický vzhled náměstí a stejně by se tímto způsobem provoz osobní ani těžké dopravy z centra města neodstranil.
Existují i jiné varianty obchvatu? Centropen přece například navrhuje, aby obchvat vedl až za Zahrádeckým lesem.

Proč zastupitelé rozhodovali pouze o jediné variantě?

Nyní existuje a je reálná pouze jedna varianta. A to ta, která je zakreslená v Územním plánu Dačice a v Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje.  Pokud by se mělo uvažovat o jiné variantě trasy obchvatu, musela by tato trasa být zapracována do obou výše uvedených dokumentací. Navíc jiné varianty trasy, severnější,  byly prověřovány již v letech 1992 až 1994 při pořizování Územního plánu sídelního útvaru Dačice,v roce  2003 při projednávání zadání Územního plánu Jihočeského kraje kraje a v roce 2008 při pořizování Územního plánu Dačic. Severnější varianty byly vždy vyhodnoceny jako neprůchodné.

Tyto trasy by totiž musely přecházet přes záplavové území, tedy aktivní záplavovou zónu, přes přírodní památku Dubová stráň, přes regionální biocentrum územního systému ekologické stability, nebo by byly v kolizi s kamenolomem a chráněným ložiskovým územím. Bez ohledu na výše uvedené by při některých těchto variantách bylo obtížné dodržet předepsané spády a oblouky a některé úseky by bylo nutné vést na mostech. Jeden z nich by musel být o dost delší, než nyní navrhované přemostění Centropenu. Obchvat by tak byl nákladnější nejenom z důvodu, že by byl delší o více než jeden kilometr.

Na zastupitelstvu se tedy rozhodovalo o jediné trase – o té, která byla po několikaletém zkoumání a  práci mnoha odborníků v oblasti dopravních staveb vyhodnocena jako nejlepší, nebo spíše jediná možná.

Autor: Lenka Novotná

31.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
V Hradci se setkali výsadkoví veteráni a jejich příznivci.
27

OBRAZEM: V Hradci se setkali výsadkoví veteráni

Ilustrační foto

V Dačicích rozdělili milion na sociální služby

OBRAZEM: Stříbřečtí se naladili na Vánoce divadlem

Stříbřec - Divadelní vystoupení ve Stříbřeci se odehrálo pod širým nebem.

Uprostřed týdne vás na Vánoce naladí koledy nebo vánoční tvoření

Jindřichohradecko - Ve středu se určitě nemusíte nudit doma, ale můžete si vybrat některý z našich tipů, kam se vydat za zábavou.

Knihovny zvou na kávu nebo besedu o kometě

Jižní Čechy – Vůni kávy bude mít předvánoční setkání účastníků Akademie volného času ve společenském sále Šmidingerovy knihovny ve Strakonicích.

Představujeme prvňáčky z dalších základních škol

Jindřichohradecko - Každý týden vám představíme prvňáčky ze základních škol na Jindřichohradecku. Dnes jsou to děti ze základních škol v Chlumu u Třeboně a Starém Městě pod Landštejnem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT