Trhliny v kolejnicích a nálomy svárů jsou už čtyři roky velkým nebezpečím pro lidi cestující na trati mezi Kostelcem u Jihlavy a Slavonicemi.

Podle Drážní inspekce (DI) dokonce hrozí vykolejení vlaku. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v Jihlavě, ale uklidňuje, že není důvod k obavám o bezpečnost. Policie v Jihlavě už dostala podnět, aby prověřila, jestli někdo odpovědný nespáchal nedbalostní trestný čin obecné ohrožení.

„Čtyři roky marně upozorňujeme správu dopravní cesty v Jihlavě na několik desítek různých závad. Jsou mezi nimi i ty nejzávažnější z kategorie B, kvůli kterým může dojít k lomu kolejnic a vykolejení vlaku,“ upozornil mluvčí DI Martin Drápal.

Inspektoři závady objevili při odborné kontrole v roce 2007. Ty nezávažnější měla SŽDC odstranit do jednoho měsíce, ostatní do jednoho roku. „Při březnové kontrole jsme zjistili, že závady nikdo neodstranil,“ upozornil na trvající problém vrchní inspektor z DI Josef Dvořák.

Podle něj je v současné době na železniční trati bez odstranění či účinných opatření šestadvacet závad kategorie B a sedmačtyřicet kategorie C. Trať Kostelec – Slavonice je přitom důležitou regionální tratí v systému dopravní obslužnosti.

„Podmět jsme dostali teprve včera a policisté prověřují, jestli nemohl být spáchán nedbalostní trestný čin,“ uvedla pro Deník jihlavská policejní mluvčí Jana Kroutilová. Případ dostali na starost policisté v Třešti.
Vlaky jezdí po sto let starých kolejích

Mluvčí SŽDC Pavel Halla přiznal, že je chyba na jejich straně a závady měly být dávno odstraněny, ale jedním dechem dodal, že není důvod k obavám o bezpečnost cestujících.

„Trať pravidelně kontrolujeme. Opravy a údržbu provádíme za provozu,“ podotkl Pavel Halla. Podle něj jsou navíc koleje na této trati staré skoro sto let a není jednoduché sehnat nové.

Jenže podle Josefa Dvořáka z DI to není omluva. „Už o tom vědí čtyři roky, takže měli dost času na řešení problému,“ namítl Dvořák a dodal, že jde o zcela evidentní selhání kontrolního systému SŽDC na všech stupních.

Vedení centrály SŽDC už iniciovalo vnitřní vyšetřování, aby zjistilo, kdo a proč nekonal. „Závěry budeme mít příští týden,“ konstatoval Pavel Halla.

Inspektoři DI nově upozorňují také na podmáčené koleje na osmnáctém kilometru u Kostelce. Podle Dvořáka jde o místo, kde je dlouhodobě neudržované důležité odvodnění.

„Pouhým šlápnutím na pražec mi cákala voda až na kalhoty. Stabilita koleje je tím narušena,“ poukázal na další problém Josef Dvořák.

Na trati mezi Dačicemi a Slavonicemi je od pondělí nepřetržitá výluka kvůli opravě mostu. Náhradní dopravu zajišťují autobusy. Výluka potrvá do pátku 22. dubna.

Na trati mezi Kostelcem a Slavoniemi SŽDC v poslední době zrekonstruovala stanici ve Slavonicích, Třešti a Dačicích. Opravila deset přejezdů, vyměnila asi tři tisíce pražců a dva kilometry kolejí.