Tolik jich ale do první třídy podle ředitelky kunžacké Základní školy Sira Nicholase WintonaEvy Krafkovénenastoupí. „Rodiče devíti dětí požádali o odklad školní docházky," nadnesla. Důvodem k odkladu je většinou nezralost dětí. „Je to především o tom, jestli se dokáží soustředit, jak dlouho udrží pozornost. Všechno je ale předem pečlivě prodiskutováno jak s rodiči, tak s pedagogy z mateřské školy, kam dítě chodí a většinou se k odkladu přistupuje po vzájemné shodě," vysvětlila.
Dalším z důvodů, proč by dítě s nástupem do první třídy mělo počkat, je i špatná výslovnost. „V posledních letech se kvalita výslovnosti u dětí zhoršuje. Už to není jenom r a ř, ale i sykavky nebo písmenko l," vypočítala ředitelka. Podle ní se potom dítě učí i hůř číst a psát, pokud správně nevyslovuje. „Je ale možné, že se do května, kdy se provádí vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, dítě rozmluví a je nakonec přijato," upozornila.
K zápisům do jindřichohradeckých základních škol se letos chystalo 267 dětí z Jindřichova Hradce a spádových obcí. „Každoročně ale dorazí i ti, kteří k nám místně nepřísluší," nadnesla vedoucí jindřichohradeckého odboru školstvíJitka Čechová. Podle ní je počet předškoláků srovnatelný s předešlými roky. „Navíc se zdá, že příští rok by jich mělo ještě přibýt," dodala.
Jindřichohradecká 3. základní škola je jednou z těch, kam spádově patří děti i z okolních obcí a je o ní velký zájem i proto, že je dobře dosažitelná hromadnou dopravou. I proto sem svého syna chce přihlásitVěra Ticház Nové Olešné, a to i přesto, že místně by patřili do školy ve Strmilově. „Chtěli bychom sem hlavně z organizačních důvodů. Manžel tady pracuje, kousek je to i na autobus. Celkově se orientujeme na Hradec," říká maminka malého Vojty. Nějak speciálně se ale k zápisu nechystali. „Ve školce v Jarošově, kam syn chodí, se na školu připravují dobře. Doma jsme dělali jen nějaké úkoly z dětských časopisů, a protože mi někdo říkal, že se na to dětí ptají, naučili jsme se i jméno prezidenta," vyzdvihla.
Jak ale říká učitelka prvního stupněJaroslava Váňová, u zápisu po dětech chtějí znát především jejich vlastní jméno nebo třeba správné držení tužky. „Důležité je mluvení a schopnost udržet pozornost. Počítání není až tolik nutné, to se budeme učit tady ve škole," říká zkušená pedagožka. I podle ní mají děti s mluvením občas problém. „Je to ale rodina od rodiny. Jsou v tom určitě i geny," dodává.
Zápisy pokračují i v příštím týdnu například v Českém Rudolci nebo Nové Bystřici.
Petra Jouzová