Starší typy se však už podle některých prodejců nevyplatí kupovat.

„Známí mi nabídli starého renaulta s tím, že je jim líto ho dát sešrotovat, protože si ho šetřili. Prodali ho za symbolickou cenu, protože jsem při převodu musel zaplatit pět tisíc jako ekologickou daň. Za deset tisíc by se to už asi nevyplatilo,“ vysvětlil jednadvacetiletý Petr .

Slevy kvůli dani

„Prodali jsme například felicii, která splňuje Euro 2 a po dohodě s kupujícím jsme mu na ni slevili částku tři tisíce, kterou bude muset zaplatit jako ekologickou daň při zaevidování auta,“ uvedla prodejkyně autobazaru Veronika Mihulková.

Podobné dohody mezi prodávajícími a kupujícími starých aut jsou podle některých majitelů autobazarů na Jindřichohradecku běžné.

Starší auta si podle Veroniky Mihulkové majitelé z autobazaru odvezli ještě koncem roku nebo byla ještě začátkem ledna odvezena na likvidaci.
Ekologická daň, kterou musí každý od nového roku při přihlášení koupeného auta zaplatit, tak činí velké množství aut neprodejných.

Zákazníci jsou pak ochotni koupit si je jen za takřka symbolickou cenu. Očekávání některých majitelů autobazarů, že si stará auta vykoupí lidé do konce roku, se totiž nenaplnila.

„Někteří lidé jsou překvapeni, že auta nejsou takřka zadarmo. Když jsme se jich zeptali, proč si je tedy nepřišli koupit před koncem roku, aby nemuseli ekologickou daň platit, tak říkali, že čekali, že auta budou po novém roce zadarmo,“ vysvětlil majitel jindřichohradeckého autobazaru Petr Bednář.

Někdo si rád připlatí

V poslední době si podle některých prodejců lidé raději připlatí a pořídí si kvalitnější auto. „Cenová relace, kterou jsou většinou lidé ochotni zaplatit, se pohybuje kolem 50 tisíc korun. Lidé samozřejmě koukají na to, aby bylo auto za peníze, které zaplatí, v dobrém stavu,“ uvedl Petr Bednář.

Poplatky za ekologickou daň, kdy auto splňuje emise Euro 1 jsou pět tisíc a pokud je auto ještě bez katalyzátoru, zaplatí jeho nový majitel při převodu deset tisíc korun.

Podle Petra Bednáře se nyní vyplatí nákup dražších aut, kde u některých typů spadly ceny z dřívějších 200 tisíc až o 60 tisíc níž.

Získání úvěru

Mnozí zájemci řeší nákup auta tím, že si zařídí úvěr. To je v některých případech již možné od dvaceti tisíc korun, ale i od nižších částek.

„Sjednáváme také často úvěry nebo leasingy. V současné době nejsou již nikterak limitované ani výší ceny, ani rokem výroby auta. Jeden den to sjednáme a druhý den si může přijít nový majitel podepsat smlouvu a vyzvedne si auto i s povinným ručením,“ vysvětlila Veronika Mihulková.

„Když to teď tak vidím, tak jsem šťastná, že se nám s manželem podařilo koupit a převést auto ještě koncem roku, i když to bylo díky příšerným frontám na chodbě městského úřadu dramatické. Nechtělo by se mi teď platit víc,“ svěřila se Alena Holá z Jindřichohradecka.
. . .