„Občané budou moci volit mezi dvěma doporučenými a schválenými variantami. Průsečnou křižovatkou se semafory v provozu 24 hodin denně, nebo kruhovou. Hlasování se uskuteční současně s parlamentními volbami ve dnech 8. – 9. října a hlasovací lísky budou k dispozici ve volebních místnostech,“ informoval starosta města, Karel Macků.

K vypsání referenda přistoupili zastupitelé Dačic po letech diskusí. Současný stav dopravy na Palackého náměstí totiž zcela neodpovídá jak bezpečnostním, tak technickým normám pro provoz silničních komunikací a je nezbytné situaci řešit v co nejkratším termínu.

Hasičům z Cepu někdo ukradl VW Transporter. Ilustrační foto.
Hasičům z Cepu někdo ukradl dodávku, policie prosí svědky o pomoc

Ještě ve středu 29. 9. od 17 hodin se mohou občané v Kulturním domě Beseda ptát na vše, co je zajímá ohledně referenda o řešení křižovatky na Palackého náměstí. 

Starosta vysvětluje, že varianta obchvatu by mohla být zahájena až za přibližně deset či patnáct let. „Obchvat by byl zcela ideálním řešením. Už v roce 2016 nechalo město zpracovat studii alternativní trasy a dnes je možné říct, že jsme se díky konstruktivním jednáním se společností Centropen i Jihočeským krajem výstavbě hodně přiblížili,“ uvedl Karel Macků. Jenže stavba obchvatu by mohla být podle něho zahájena nejdříve za deset až patnáct let.

V anketě Deníku pod článkem můžete již nyní hlasovat o podobě křižovatky.

Varianta průsečné křižovatky
Průsečná křižovatka podle starosty zohledňuje požadavek na zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu v tomto dopravně exponovaném uzlu. Především však s ohledem na zvýšení bezpečnosti chodců, bude křižovatka vybavena světelným signalizačním zařízením (SSZ). Oba signalizované přechody pro pěší zajistí podmínky pro bezpečný pohyb v obou hlavních pěších směrech. Jak do Masarykovy ulice, tak i v druhém směru podél východní fronty Palackého náměstí s komerčními objekty. SSZ bude vybaveno novým mikroprocesorovým řadičem.

Varianta okružní křižovatky
Druhou variantou, jak uvádí Macků, je návrh okružní křižovatky o průměru 26 metrů se 4 vjezdy, které jsou tvořeny přilehajícími komunikacemi. V porovnání se standardními velikostmi se tak jedná spíše o „malou“ okružní křižovatku. I okružní křižovatky takovéto velikosti však podle statistických údajů dokážou pohodlně odbavit až 25 000 vozidel za den (jedná se o součet všech vjezdů). Za běžný standard je pak považována okružní křižovatka o průměru 30 metrů. Hlavní výhodu zamýšlené okružní křižovatky lze spatřovat ve zvýšení bezpečnosti řidičů i chodců a docílení větší plynulosti provozu.