Do roku 2020 by se obyvatelům města mohlo ulevit od kamionů. Kraj totiž chystá vybudování obchvatu za 340 milionů korun. Ne všem se ale záměr líbí a na druhé straně jihočeský hejtman Jiří Zimola se vloni v říjnu nechal na novobystřickém zastupitelstvu slyšet, že se nyní rozhodně nejedná o prioritu kraje.
Proti obchvatu se postavila skupina lidí, která své názory prezentuje i prostřednictvím sociální sítě a sbírá podpisy na petici.

Jak zdůrazňuje jeden z iniciátorů Robert Pátek, jejich nesouhlasný postoj není namířen proti nikomu konkrétnímu, ani se nejedná o politický boj.
„Můj názor zcestovalého člověka je, že proti nám stojí investiční záměr, který se do této lokality moc nehodí. Nová Bystřice není hraniční přechod určený pro kamionovou dopravu. V okamžiku, kdy by vznikl obchvat, tak   naopak daleko více kamionů přitáhne, ale na druhé straně hranice v Rakousku se s ničím takovým, tedy úpravou silnic nepočítá," vysvětluje Robert Pátek.

Podle něj se navíc se obchvat se dvěma přemostěními příliš nehodí ani do krajiny. „Navíc jsme přesvědčení, že lze těžké kamiony vytěsnit dopravním značením, omezit povolenou hmotnost, důsledně to kontrolovat a pokutovat, což je daleko jednodušší, levnější a účinnější. U nás je lokální přechod využívaný lokální dopravou, která tu stejně zůstane. Auta zde jezdit musí, to je i ekonomický zájem, aby region fungoval," naznačuje možné řešení Robert Pátek.

 Do skupiny proti novobystřickému obchvatu patří také Vladimír Šmol, který potvrzuje názor Roberta Pátka, byť přiznává, že rozhodování nebylo jednoduché. „Samozřejmě bych byl rád, kdyby kamionová doprava z centra města zmizela. Ale bohužel,  jsem přesvědčený, že obchvat odřízne Novou Bystřici od krajiny, a to je můj hlavní důvod. Rozhodně lze peníze investovat efektivněji, třeba do obchvatu Lišova nebo Kardašovy Řečice, které jsou daleko více zatížené hustou nákladní dopravou," uvedl Vladimír Šmol.

Rovněž se přiklání k řešení spočívajícímu v dopravním omezení. „Umístěním dopravních značek se kamiony stáhnou na určené trasy a přechody," doplňuje.

Jinak petice proti obchvatu, respektive jeho začlenění do územního plánu města, běží mimo jiné i na facebooku, kde má celá skupina s názvem STOP obchvatu Nové Bystřice již přes dvě stovky příznivců. Je zřízený i P. O. box, kam lze podpisové archy zasílat a nebo je dávat do schránky hned vedle městského úřadu.

Podle slov Roberta Pátka se přidávají i lidé, kteří do města jezdí jako turisté, nebo k němu mají nějaký vztah. „Naše hnutí má velice různorodé složení, a to jak z pohledu sociálního, tak i profesního. „Každý má trochu jiné i zájmy, ale shodli jsme se na tom, že tento bod nás spojuje," zmínil Robert Pátek.

Starosta: Bezpečnost lidí je důležitá

Novobystřický starosta Vladimír Bláha vysvětluje, že v územním plánu Nové Bystřice byl obchvat zanesení již před nejméně pětadvaceti lety. „Původně vedl přes zástavbu lokality Ovčárna. Nyní máme do roku 2015 povinnost zpracovat nový územní plán a kraj nás oslovil, zda má město dál zájem na původní variantě. Zastupitelé následně vybrali jednu ze tří možností a shodli se na variantě co nejdále od Ovčárny, aby to co nejméně zástavbu zasáhlo," tvrdí starosta.

Pokračuje, že realizace obchvatu je hudba dost vzdálené budoucnosti, zanesení obchvatu v územním plánu však neumožní v této lokalitě rozvoj jiné výstavby a další generace tak budou mít možnost situace řešit. „Momentálně stavba není na pořadu dne, ale pouze potřebujeme v územním plánu vymezit prostor, kde by se mohl obchvat udělat, aby se v budoucnu mohly nové generace rozhodnout podle vývoje situace," zdůraznil Vladimír Bláha.
Osobně je zastáncem obchvatu. „Pro mě je důležitá bezpečnost lidí a pohyb kamionů je zde opravdu velký," uvedl. Poznamenal, že názory občanů se různí, někdo je pro a další proti.

trasa obchvatu:

uvažovaná varianta obchvatu povede ve směru od Jindřichova Hradce pod židovským hřbitovem mostem přes Ovčárnu
- dále kolem bývalého teletníku k silnici na Slavonice
- zde bude vybudovaná křižovatka a obchvat bude pokračovat dalším mostem ke státní hranici přes údolí potoka Dračice