Jestliže letos stačí Věře Zámotkové ze sídliště Nad Lužnicí k cestám do práce 180 korun měsíčně, v příštím roce si podle všeho bude muset dvacet korun doplatit. Jízdné v městských autobusech totiž má o korunu opět povyskočit.

„Sice to není o moc, ale když je vás v rodině víc, tak to naskakuje,“ říká.
Ceny jízdného se přesně po roce opět dostaly na pořad dne. A názory představitelů jednotlivých měst aglomerace značně rozdělují. Zdražování dokonce způsobuje šrámy na vzájemném respektu.

„Na společném jednání radních aglomerace, kam za Tábor přišli tři místostarostové, jsme něco dohodli, a Tábor to pak na své radě úplně shodil. Takže to jsou místostarostové pouhými kývaly? Já odmítám tímto způsobem řešit parkovací politiku pana Jirovského,“ naznačil včera rozčarování sezimoústecký starosta Bedřich Beneš.


Jízdné zdarma

Zástupci všech tří měst vytvořený návrh tedy u táborských radních neprošel.

Hlavní rozkol nastal u seniorů nad 70 let.

„Odcházeli jsme s dohodou, že zvýšíme věkovou hranici pro přiznání padesátiprocentní slevy, a to z dosavadních dvaašedesáti na pětašedesát let. A že žádná další sleva pro důchodce už nebude,“ naznačil Beneš.

Nestačil se pak divit, když od Táborských dostal zprávu, že dohodnuté neplatí a zastupitelstvu opět předloží ke schválení bezplatné jízdné pro lidi nad 70 let.

„To je pro nás jednoznačné. Je zavedeno již dávno a funguje, takže je těžké něco takového měnit. Přitom nejde o ekonomickou stránku této skupiny občanů. Někteří jsou v sedmdesáti čiperní, jiní ale méně, a jim bychom stavěli do cesty problémy například se sháněním jízdenky,“ vysvětlila postoj táborských radních starostka Hana Randová.


Šok ze zvratu

Beneš svému sboru doporučí, aby se sice měřilo stejným metrem všem občanům v aglomeraci, na druhou stranu však bude prosazovat, aby si Tábor hradil své vnitří „nesystémové“ spoje.

Na mysli měl linku číslo 10, která Ústím neprojíždí. „Takové spoje ať si hradí Tábor sám, tedy bez účasti Sezimova Ústí,“ dodal.

„Jednání probíhalo v naprosté shodě, takže v pondělí, když mi zavolala starostka Randová, že je to nakonec jinak, byl jsem v šoku,“ říká ke zvratu starosta Plané nad Lužnicí Jiří Šimánek. I on tvrdí, že zvýhodnění by si zasloužily i jiné skupiny lidí.


Koruna nestačí

Dopravce Comett plus počítá, že letos mu korunové zdražení přinese do rozpočtu zhruba 2,5 milionu. „Na pokrytí ztrát to nestačí, to by se jízdné muselo zdražit asi o sto procent,“ říká ředitel divize MHD Petr Pistulka. Loni na úhradu ztrát potřeboval Comett 30 milionů.

Již loni v listopadu Šimánek upozorňoval, že je nutné otázku ztrátovosti a jejího přerozdělování řešit. „Zjistit, zda současný klíč je vůbec dobrý a zda jsou nutné noční spoje,“ řekl před rokem.

Se schválním koruny navíc z peněženek občanů rozhodně nebudou souhlasit táborští opoziční zastupitelé z řad KSČM a ČSSD. „Zdražení nepodpoříme. Za prvé starostka neplní přijaté usnesení, které jí ukládá vypsat výběrové řízení na provozovatele městské dopravy, a za druhé stále nemáme informace o tvorbě cen,“ potvrdil včera šéf komunistů Václav Šedivý.

Naznačil, že pokud se v rozpočtu města najdou peníze na dotování lístku do kina, mělo by se dotovat i školní jízdné.

Podle Emila Nývlta z ČSSD ke zdražování ani není důvod, když cena nafty klesá. „Zdroje bychom měli hledat jinde než u lidí,“ upřesnil, proč nedá zdražování MHD zelenou.