Ani během půl roku si řidiči nezvykli na změnu přednosti v jízdě na nové soběslavské přeložce.

Za tuto krátkou dobu se tu stalo již několik nehod a lidé se začínají bát o zdraví.

Soběslavští, kteří v blízkosti křižovatky bydlí, již žádají, aby se bezpečností začaly odpovědné orgány zabývat.

Jiří Kubeš a Renata Dančišinová chtějí ochránit nejen své děti, které tudy každý den procházejí, ale také všechny ostatní účastníky provozu.
„Kolikrát jsem viděl, že sekundu potom, co naše dítě přešlo silnici, se prohnalo auto, a to dost vysokou rychlostí. Řidiči tady absolutně nedávají přednost, a když se auta v takové rychlosti srazí, vraky obvykle končí v místech, kde se běžně pohybují chodci,“ zdůvodnil své obavy.


Ruská ruleta

Jiří Kubeš odhaduje, že se v místě stalo již asi dvacet nehod. Navíc řidiči podle něj místem běžně jezdí osmdesátikilometrovou rychlostí.
„Lidé jsou zvyklí, že Wilsonova ulice byla dříve ulicí hlavní, nepřemýšlí a jedou po paměti. Chodci by měli být chráněni betonovou bariérou, měly by se zvýraznit přechody pro chodce,“ soudí Kubeš, který je pro instalaci zpomalovacích retardérů nebo bezpečnostních prahů.

Podle Dančišinové, jež bydlí přímo v křižovatce, její děti dělila pouhá půlhodina od smrti nebo zranění.

„Při poslední nehodě se jeden z vraků dostal až pod okna našeho domu. Na tom místě stála před půl hodinou skupinka dětí, raději si ani nepředstavuji, co by se stalo, kdyby se vše odehrálo o půl hodiny dříve,“ argumentovala s tím, že aspoň jednou denně zahlédne řidiče, který nedá přednost v jízdě.

„Na silnici bych instalovala zpomalovací retardéry a určitě by tu neměla chybět svodidla, která ochrání chodce a domy okolo silnice, ale především děti. Ty tudy chodí do školy,“ uvedla.

Soběslavská radnice považuje problém za závažný, a proto se její zástupci během tří týdnů setkají jak s policisty, tak silničáři a zástupci kraje, jenž má zmíněnou silnici ve své správě.

„Silnici jsme uvedli do provozu na podzim. Od té doby se tu stalo již okolo patnácti nehod. Naštěstí se obešly bez výraznějších zranění, ale vždy byly způsobené neukázněností řidičů. I přes umístění velkých reflexních značek řidič jedoucí po Wilsonově ulici nedá přednost a do křižovatky se vřítí v plné rychlosti,“ potvrdil problematiku úseku tajemník Radek Bryll.

Bryll zmínil, že v místě denně procházejí školáci, jejichž škola sídlí ve Wilsonově ulici. Také podle dopravní policie je problém nadmíru jasný: řidiči jezdí po paměti a jsou nepozorní.

„Každá taková změna s sebou ze začátku přináší problémy. První den provozu na této křižovatce se zde staly hned dvě nehody. Nedokážu říct, kolik nehod se na ní stalo celkem, ale podle mého názoru naše výjezdy se k nehodám na této křižovatce od začátku roku snížily,“ zmínil Dušan Vítů za táborské dopravní policisty.

V úvahu tedy podle Brylla přichází několik variant, jak bezpečnost vyřešit. Zvýrazněné vodorovné značení, které barevně i zvukově řidiče upozorní, velké svislé dopravní značení, zábradlí a podobně. Konečné řešení ale bude známé až po jednání města a specialistů.