Parkující řidiči popsali Deníku své zkušenosti. "Mám novější auto a nechci, aby mi ho někdo obouchal. Proto radši parkuji co nejdál od vchodu a klidně to postavím přes dvě místa. Radši ten kousek dojdu, než aby mi auto někdo odřel," svěřila se jedna z nakupujících u jindřichohradeckého Kauflandu Monika Křížová. Podle ní je nejhorší parkování ve městě u Lidlu. "Nerada tam jezdím, protože na parkovišti je málo míst a jsou dost úzká, navíc odpoledne je tam skoro nemožné zaparkovat," dodala.
Špatnou zkušenost má i další nakupující. "Lidl je katastrofa, málo místa a už se mi jednou stalo, že jsem měla odřený nárazník, jak někdo vyjížděl. Ale mám starší auto, tak to tolik nebolelo. Místa je tam prostě málo," postěžovala si Iva Pánková. Situaci by měl vyřešit nový Lidl, který roste naproti stávající prodejně na místě bývalého Stavcentu. Kdy bude prodejna otevřena, ale zatím řetězec neupřesnil.
Právě úzká parkovací místa v kombinaci s neopatrnými řidiči mohou za řadu ťukanců na parkovištích. Podle jihočeského policejního mluvčího Milana Bajcury takové nehody zaměstnávají i policisty. Nejde jen o šetření přímo na místě. Občas je v policejní svodce žádost k veřejnosti o spolupráci.
"Občas se stane, že řidič, který škodu způsobil ujede z místa," říká Milan Bajcura s tím, že původce karambolu ani nepočká na majitele poškozeného vozu, ani neoznámí škodu majiteli nějak jinak. Policie pak hledá pachatele třeba i pomocí záznamů z kamer na parkovištích nebo svědectví dalších řidičů. Například pojišťovna Kooperativa řešila v rámci jihočeského kraje v loňském roce 423 pojistných událostí na parkovištích u obchodních center. V roce 2021 to bylo 355 škod.
Norma ČSN 73 6056, která platí od roku 2011, stanovuje, že parkovací místa v České republice musí mít minimální šířku alespoň 2,5 metru. Kolmá stání pak alespoň 5 metrů na délku. Podle údajů, které poskytli odborníci z inzertního auto-moto webu TipCars.com, jsou však tyto rozměry velmi zastaralé. Auta totiž v posledních letech narostla do šířky i délky o 20 i více centimetrů „Vždyť třeba současná a hodně rozšířená Škoda Octavia má víc než 180 cm na šířku a téměř 470 cm na délku. To už kolem ní moc volného místa na parkovacím stání nezůstane, když se parkoviště stále stavějí podle normy z doby, kdy bývala auta o dost menší,“ řekl ředitel TipCars.com Marek Knieža s tím, že zatímco se parkoviště stavějí stále stejně „velká“, auta se zvětšila především kvůli zvýšení bezpečnosti. „Moderní auta disponují výrazně většími deformačními zónami, silnějšími dveřmi nebo třeba výrazně rozšířenými sloupky,“ dodal Knieža.
Deník parkovací místa u supermarketů v Jindřichově Hradci přeměřil. Podle našich zjištění splňuje normu pouze Penny Market na sídlišti Hvězdárna, kde mají parkovací místa na šířku velkorysých 260 centimetrů. Naopak nejhůře dopadl zmiňovaný Lidl, kde jsou stání pro auta užší o 30 centimetrů. Normu nesplnil ani Albert, kde se parkuje na místech o šířce 230 - 245 centimetrů. Na hraně se pak pohybuje hradecký Kaufland. Parkovací místa u tohoto supermarketu jsou široká od 245 do 250 centimetrů.