Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Počítač nemůže nahradit sešit, je ale nezbytnou pomůckou

Velká Lhota – Základní škola ve Velké Lhotě je jistě jednou z mála, která přistoupila k vybavení všech žáků vlastním notebookem. Na podrobnosti jsme se zeptali jejího ředitele Milana Hřavy.

28.4.2013
SDÍLEJ:

ŽÁKYNĚ 4. ročníku Kateřina Kopřivová a Adéla Solařová se již s novými učebními pomůckami naučily spolupracovat a stejně jako ostatní žáci z Velké Lhoty je s oblibou využívají.Foto: Milan Hřava

Kdy přišel nápad s notebooky, co vás k tomu vedlo?
Nápad na vybavení notebooky se rodil po zkušenostech s jednotlivými formami zapojení počítačové techniky ve školách. Zažil jsem vlnu budování počítačových učeben zhruba před deseti lety v rámci projektu Internet do škol. Ač se jednalo o významný posun, samostatné počítačové učebny mají řadu nevýhod, se kterými jsme se setkávali. Žáci se do nich například přesouvají ze svých tříd na jednotlivé hodiny, což s sebou nese časové ztráty a organizační komplikace, učitelé často nemohou učebnu využít právě v době, kdy to potřebují, a to z důvodu obsazenosti jinou třídou. Co se týká interaktivních tabulí, přínos ke zvýšení kvality a efektivnosti výuky, který bychom od těchto věcí měli očekávat, nevyváží ceny, za které jsou pořizovány. 80 až 100 tisíc korun dám raději za smysluplnější věci do školy, než za další interaktivní tabuli. Proto se mi vybavení každého žáka notebookem, který bude na lavici podobně jako sešit nebo učebnice, líbilo nejvíce.

Jaké je tedy nyní vybavení vaší školy?
Vybavení školy počítačovou technikou bylo do roku 2012 na nedostatečné úrovni a neumožňovalo vyšší zapojení této techniky do výuky. Postupně jsme v loňském roce zakoupili do tříd interaktivní tabuli, dataprojektor a každý učitel obdržel notebook. Následně jsme několik měsíců řešili, jak dokončit celý projekt. Zdali jít cestou pořízení dalších interaktivních tabulí, nebo zřízení počítačové učebny, do které by žáci docházeli ze svých kmenových tříd, nebo vybavit každého žáka svým vlastním notebookem, který bude využíván v běžné výuce. Poslední možnost se nám jevila jako perspektivní a nejlepší řešení a z tohoto důvodu jsme letos v březnu toto i zrealizovali.

Jakým způsobem a v kterých předmětech může žák notebook využívat?
Každý žák má ve svém notebooku řadu programů především pro český jazyk, matematiku, přírodovědu, navíc je prostor školy pokrytý Wi-Fi sítí a všichni tedy mají přístup na internet. Žáci notebooky využívají každý den, ale pouze krátkodobě, například ke splnění nějakého konkrétního úkolu nebo k probrání tématu, potom ho odkládají podobně jako sešit nebo učebnici, přistupují k němu jako k další samozřejmé učební pomůcce. Učitel má ze svého počítače možnost ovlivnit práci jednotlivých žáků, může jim zamezit přístup na internet, nebo může žákovské stanice používat jako plochu projektoru ke svému výkladu. Zkrátka počítač se pro děti stal nezbytnou každodenní pomůckou. Celá výuka se více individualizuje, lépe zohledňuje schopnosti a potřeby jednotlivých žáků. Ve školách, kde je více oddělení ve třídě, umožňuje nerušenou práci jednotlivých skupin žáků.

Jak si děti na počítače zvykly?
Zajímavé je sledovat, jak se s notebooky poperou ti nejmenší, tedy prvňáčci. Stačilo však několik hodin k tomu, aby i oni zvládli základní práci včetně spouštění výukových programů, jejich ovládání a dokonce i ukládání výsledků své práce do jednotlivých složek.

Nemůže mít používání počítačů v takové míře ale i určitý negativní vliv, například pokud jde o psaní?
Ač zkoušíme s prvním ročníkem například psát v textovém editoru, nemůže však počítač nahradit klasický sešit, písanku nebo čítanku. Vždy se bude jednat o jeden, i když stále významnější, prostředek používaný při výuce. Vývoj zkrátka směřuje k tomu, že každý žák bude mít mezi sešity svůj notebook nebo tablet a ten bude používat jak pro vzdělávání, tak i pro zábavu. Naše škola se snaží tento trend zachytit v jeho počáteční fázi a umožnit svým dětem co nejranější aplikaci těchto věcí do života.

Jak dlouho trvala příprava celého projektu a kolik jste na něj vynaložili prostředků?
Vlastní projekt se začal uskutečňovat počátkem roku 2012, jeho realizace tedy přesáhla období jednoho roku. Co se týká finančního krytí, čerpali jsme především z peněz Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Nejnáročnější byla fáze vlastní realizace a to od tvorby učebních materiálů až po zprovoznění všech žákovských stanic. Do akce jsme investovali od roku 2012     350 tisíc korun.

Petra Jouzová

Autor: Redakce

28.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Opilec zpřelámal čtyřmetrovou lísku

Ilustrační foto.

Třeboňští házenkáři vyhráli derby v Sezimově Ústí

VÍME PRVNÍ / AKTUALIZUJEME

Černá středa na silnicích Strakonicka, již zemřeli tři lidé

Strakonicko - Čelní střet osobního vozidla s kamionem u obce Přechovice ve směru na Volyni si ve středu odpoledne vyžádal dva lidské životy. Další život vyhasl dopoledne nedaleko obce Litochovice u Volyně.

Hokejbalisté Olympu na západě Čech plně bodovali

Třemošná, Plzeň - Čtyři zápasy v řadě na hřištích soupeřů dokázali vyhrát prvoligoví hokejbalisté jindřichohradeckého Olympu, díky čemuž se rázem vyhoupli až na 7. místo tabulky.

OBRAZEM: Pochlubte se, jak vám vyrostla dýně

Jižní Čechy - Letošní rok byl oproti loňsku velice příznivý pro růst dýní.

Zmizela smrková kulatina za padesát tisíc

Českovelenicko - Policisté pátrají po zloději, který si ke konci léta přilepšil smrkovým dřevem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení