Jak již Deník informoval, vedení obce Rodvínov řadu let usiluje o zvýšení bezpečnosti. Jak sdělila starostka Rodvínova Hana Hošková, od loňského 1. září přímo v obci začala sloužit nově vybudovaná točna pro ranní školní autobus. Rozšíření na více spojů omezuje povolení hygieniků.

„Chceme jednat ještě s jihočeskými dopravci, zda by k nám nemohly zajíždět i další spoje, ale hygiena nás limituje," zdůraznila rodvínovská starostka. Radnice usilovala, ale marně, i o to, aby byla silnice před a za inkriminovanou odbočkou na Rodvínov označena začátkem a koncem obce a tudíž by zde automaticky platila omezená rychlost na 50 km/h. V současné době je zde „sedmdesátka", což zase brání ve vyznačení přechodu pro chodce. Takže tak trochu začarovaný kruh.

A jaké názory mají čtenáři, kteří se zapojili do facebookové diskuze na stránkách Jindřichohradeckého deníku?
Od podchodu, přes zvýrazněné blikající světlo upozorňující na přecházení chodců až po kruhový objezd. To jsou návrhy diskutujících, kterými se jako červená niť proplétá názor, že zde moc šoféru předepsanou rychlost vůbec nedodržuje.

Jako třeba čtenářka vystupující na facebooku jako Mili Potužáková, podle které dokonce spousta řidičů předjíždí ty, kteří jedou sedmdesát. „Možná by pomohly přechody výrazně označené, nebo bývají takové zpomalovací semafory. Každopádně vím, že to je nebezpečný úsek," míní.

Návrhy na snížení rychlosti na padesátku vyvolaly řadu protichůdných názorů. Shrnul to David Regásek, dle kterého místo toho, aby politici vymýšleli nesmysly s kruhovým objezdem a se značkou o povinné zimní výbavě, by měli udělat výjimky u těchto případů, kdy je třeba zpomalení na silnici 1. třídy.

Rozhodně se nesetkal se souhlasem návrh semaforu, kvůli tvořícím se kolonám.

Václav Pavlík si myslí, že by zde mohla být alespoň značka „pozor chodci" a blikající světlo: „Nechci zdaleka omlouvat řidiče. Zřejmě měl na tachometru víc, než směl, ale měl i chodec výrazné oblečení či reflexní prvky?"

Podle Lidušky Dvořákové je to špatný úsek. „Opravdu asi nic nejde vyřešit. Záleží jak na řidičích, tak i na pěších. U Nové Včelnice je označen reflexně přechod pro chodce a nikdy mi nikdo nedal přednost. Tak proč tam je?" naznačuje.

Karel Samec poukazuje na již zmíněnou točnu. „Úplně nesmyslně je pouze pro jeden ranní autobus od Studené, maximálně pro výlukové busy, když nejede vlak. Všechno ostatní zastavuje u pily, takže chodcům i řidičům tu budou nadále téct nervy a pěna ze zubů, protože tuto křižovatku přejít či přejet je někdy pořádný očistec," míní. Lenka Hladíková k tomu dodává, že snad se teď někdo kompetentní zamyslí. „Nemuselo k této tragédii dojít. Všem jde jen o čas, aby se náhodou autobus zajížďkou nezpozdil o tři minuty. To nechápu," říká.

Jarošov
Jen o pár kilometrů dál v Jarošově nad Nežárkou je situace úplně stejná. Cestující, kteří jezdí autobusem do Jindřichova Hradce, musejí přejít tu samou frekventovanou hlavní silnici, aby se dostali na zastávku. „Sedmdesátku tam dali teprve nedávno. V Jarošově bylo už vymyšlené, jak předělat zastávku, aby nebyla na hlavní a neprošlo to," naznačila Lenka Klimentová a dodala, že s tím asi nikdo nic dělat ani nechce.

Starosta Jarošova Bohumil Rod vysvětluje, že se podařilo u dotčených institucí prosadit závěry z jednání zastupitelů ze začátku roku a byla zde instalovaná značka se sedmdesátkou. „Ze vsi vyjíždí pouze školní autobus. Zavést, aby sem zajíždělo více spojů, pravděpodobně bychom narazili na stejný problém s hygienou. Již jsme s Ředitelstvím silnic a dálnic diskutovali o tom, že bychom nechali více osvětlit vozovku. Bohužel, legislativa moc řešení nenabízí a je to jako časovaná bomba," vysvětluje starosta Jarošova.

Hospříz
A navlas podobné riziko také musejí absolvovat lidé z Hospříze, když přijedou od Jindřichova Hradce. Nezbývá jim, než přejít rušnou silnici na Dačice. „Ve směru od Hradce sjet z hlavní silnice do vesnice i nazpět je děs," přidává Katka Hloušková.