Oproti loňskému prvnímu prázdninovému měsíci letos v červenci počet přestupků cyklistů narostl o 30 procent. "V loňském roce jsme řešili v prvním prázdninovém měsíci 43 přestupků, zatímco v letošním roce jich bylo 69. Polovinu tvoří jízda po chodníku a vedle sebe, druhou polovinu tvoří neosvětlení cyklisté za snížené viditelnosti," upřesnil vedoucí třeboňských strážníků Stanislav Sklenář. V loňském roce bylo zastoupení přestupců z Třeboně oproti cyklistům z jiných měst 50 procent. Letošní čísla ale vycházejí lépe pro Třeboňáky. Jejich zastoupení ve statistikách přestupků je 30 procent, drtivá většina hříšníků tak jsou turisté.

Problematických míst, kde cyklisté riskují pokutu, je v Třeboni hned několik. "Častým místem přestupků je Jindřichohradecká brána, ve směru z Dukelské ulice do centra. Cyklistům se tu nechce jezdit po silnici, proto najedou na chodník a projíždí skrz bránu úzkou stezkou pro chodce, což je nebezpečné. Dalším problematickým místem je přechod pod hrází u pivovaru Regent, který cyklisté přejíždějí na kolech, aniž by sesedli," popsal vedoucí třeboňských strážníků s tím, že městská policie na tato místa jezdí dělat namátkové kontroly. Častou výmluvou přistižených cyklistů bývá, že jsou v Třeboni na dovolené. Strážníci se snaží řešit přestupky spíše domluvou, mohou ale cyklistovi udělit pokutu až 2 tisíce korun.

Řezbářské sympozium Dačická řežba 2022.
Centrem Dačic zní motorové pily, pod rukama řezbářů tu vznikají osobitá díla

V polovině července se na cyklisty zaměřila také státní policie ve spolupráci s BESIPEM při preventivní akci s názvem Na kole jen s přilbou. Policejní stánek vyrostl právě v rizikové zatáčce na Novohradské ulici u pivovaru Regent, kde cyklisté často přejíždí přechod. Sesednout z kola ale řadu z nich nedonutila ani přítomnost policie. Jeden z rozhořčených kolařů dokonce policistku "odměnil" nadávkami. Cyklisté u pivovaru jezdí po přechodu i přesto, že radnice nechala v místě nainstalovat ve směru od hráze příčné zábrany. Ty mají přimět cyklisty, aby zpomalili, sesedli a kolo převedli.

Samostatnou kapitolou jsou elektrokoloběžky, ty ale v lázeňském městě zatím nezaznamenaly takový rozmach. "S elektrokoloběžkami u nás zatím není takový problém jako v ostatních městech. V pondělí po poledni jsme ale řešili nehodu v Libušině ulici, kdy chlapec spadl z elektrokoloběžky a musel být převezen na urgentní příjem," uvedl Stanislav Sklenář.

Jednou z nejčastějších chyb cyklistů i uživatelů elektrokoloběžek bývá absence ochrany hlavy. "Povinnost vybavenosti přilbou je u nás podle zákona do 18 let, ale my jsme přesvědčeni o tom, že všichni, kteří si jedou užít kola by měli přilbu používat," připomněl krajský koordinátor BESIP Václav Kovář. Naprostá většina zranění, která zaviňují smrt, je podle něj doprovázená tím, že cyklista neměl přilbu.