VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prezident republiky exkluzivně odpověděl čtenářům

Jindřichohradecko – Prezident republiky Miloš Zeman při návštěvě jižních Čech exkluzivně odpověděl na dotazy čtenářů Jindřichohradeckého deníku, kteří je do redakce zaslali pomocí sms, e-meilem či zatelefonovali.

24.2.2014
SDÍLEJ:

Na Miloše Zemana v Jindřichově Hradci čekala zcela zaplněná Střelnice. Foto: Deník/David Peltán

Kateřina Tůmová, Jindřichův Hradec: Proč mají lidé chodit tak pozdě do důchodu, když tolik mladých nemůže sehnat práci? Stále se prodlužuje věková hranice pro odchod do důchodu a mladá generace nemá perspektivu, končí bez praxe na dlažbě.
Miloš Zeman: Rozlišme lidi, kteří odcházejí do důchodu dobrovolně a lidi, kteří chtějí i po důchodu nadále pracovat. Proč byste bránili skvělému klavíristovi nebo skvělému chirurgovi, aby hrál své koncerty anebo prováděl své operace i v důchodovém věku? A to se netýká jenom klavíristů nebo chirurgů, to se týká všech, kdo mají rádi svoji práci a nechtějí ji opustit jenom proto, že jim nastal důchodový věk. Na druhé straně plně chápu ty, kteří si chtějí odpočinout, kteří se chtějí věnovat svým koníčkům, na které před tím v práci neměli čas. Ale, řešením problému nespočívá v tom, že staré lidi pošleme do důchodu kvůli tomu, aby mladí měli práci. Řešení problému spočívá v tom, že vytvoříme dostatek pracovních příležitostí pro všechny věkové skupiny.

Proč někteří důchodci berou důchod i přesto, že stále chodí do práce? Proč není dosažení věkové hranice důvodem pro rozvázání pracovního poměru, ne povinností, ale možností pro zaměstnavatele rozhodnout se, zda chce i nadále staršího člověka nebo dá šanci mladšímu bez toho, aby porušil zákoník práce?
Starobní důchodci si svůj starobní důchod zaplatili předem tím, že celou dobu svého produktivního života platili sociální pojištění. Není tedy možné jim starobní důchod odjímat jenom kvůli tomu, že pracují i po překročení důchodového věku.

Anton Bajner, Jindřichův Hradec: Vzpomínáte si, že za Vaší vlády coby premiéra dvakrát zdražily pohonné hmoty a že jste byl první premiér, za něhož byl mínusový rozpočet a začal narůstat státní dluh?
Hluboce se mýlíte, protože první minusový rozpočet byl v roce 1997, a jak ukázala vláda Josefa Tošovského, předchozí vláda zatajila státní dluh ve výši překračující sto miliard korun tím, že ho ukryla v tehdejší Konsolidační agentuře. Ano, v době ekonomické krize jsem zastával názor, a zastávám ho i teď, že deficitní rozpočet má smysl v době hospodářské krize, ale jenom tehdy, jestliže podporuje investice a tedy vytváření nových pracovních příležitostí. V roce 2002 za mé vlády končil státní rozpočet deficitem 46 miliard korun, z toho ovšem 36 miliard korun byla právě zmíněná Konsolidační agentura, tedy dluhy předchozí vlády, a pouze deset miliard byl dluh mé vlády, což bylo jedno procento státního rozpočtu, který už v té době obnášel téměř 1000 miliard. A jestliže srovnáte tento deficit s deficitem, který vznikal ne v době ekonomické krize, ale v době šestiprocentního hospodářského růstu, tak musíte uznat, že moje vláda hospodařila maximálně úsporně.

Jiří Beneš, Slavonice: Pane prezidente, přijel jste k nám na jih Čech, kde je relativně ještě čisté prostředí. Dovedl byste si představit, že při Vašem cestování  upřednostníte pohodlný elektromobil a jako hlava státu ukážete, že máte zájem podporovat čisté životní prostředí? Myslíte si, že stát by  dokázal odpustit daňovou zátěž prodejcům a podpořit růst prodeje tohoto druhu dopravních prostředků?
Za prvé, byl jsem účasten předání elektromobilu od firmy ČEZ zdravotně postiženým. A za druhé, jakýkoli pohon tohoto typu podporuji, což dokazuji i tím, že sám jezdím na elektrickém kole. Na druhé straně jsem odpůrcem jakýchkoli daňových zvýhodnění, která zaplevelují naší daňovou soustavu a vedou ke snížení daňového výnosu. Domnívám se, že v průběhu několika příštích let dosáhnou i bez daňového zvýhodnění elektromobily zejména v městské dopravě takové úrovně, že budou cenově srovnatelné s auty se spalovacím motorem, a že náklady na jejich provoz budou o něco nižší.

Co byste poradil městům, respektive samosprávám, které mají problémy s nárůstem těžké kamionové dopravy přes centra měst a komplikují život občanů zde na jihu Čech? Co mají dělat?
Vzhledem k tomu, že ve Státním fondu dopravní infrastruktury je na rok 2014 sedmdesát miliard korun, domnívám se, že tyto peníze by měly být investovány především do obchvatů velkých měst. Na druhé straně si kladu otázku, zda sami zastupitelé těchto měst udělali vše, aby tyto obchvaty byly projektově připraveny, aby byl realizován výkup pozemků a aby tedy mohla být zahájena její stavba.

Jaroslav Kozlovský, Jindřichův Hradec: Kdysi jsme se bavili na téma nezaměstnanosti v příhraničí Slavonicka, kde se po pádu státních statků a lesů nastartovala nepříznivá situace pro tamní obyvatele. Myslíte, že by byla stále šance pomoci Slavonicku?
Jsem proti selektivnímu přístupu, který říká, pomůžeme Slavonicím a například nepomůžeme sousedním Dačicím. Musíme pomáhat všem představitelům postižených obcí a měst, které mají své problémy, za předpokladu, že si je nezavinili sami špatným hospodařením místního zastupitelstva.   

Autor: Lenka Novotná

24.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Muž si ustlal u kolejí, měl velké štěstí

Vážná nehoda na silnici I/20 u Semic.
AKTUALIZOVÁNO
4

U Semic se stala nehoda. Řidič a dva malí synové jsou vážně zraněni

OBRAZEM: Města vítala nové občánky

Třeboň - V lázeňském městě se konalo slavnostní vítání nově narozených dětí.

OBRAZEM: Dění v Bystřici pravidelně oživuje divadlo

Nová Bystřice - V Nové Bystřici se pravidelně konají divadelní představení pro děti i dospělé.

OBRAZEM: Fotbalisté Buku sesadili Studenou z čela přeboru

Jindřichohradecko -  Fotbalový přebor mužů má o víkendu na programu zápasy 9. kola.

OBRAZEM: Malí hradečtí školáci se učí bruslit

Jindřichův Hradec – Školáci z jindřichohradeckých základních škol se pět zapojili do projektu Škola bruslení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení