Dosud byla  povinnost poskytování slev vymezeným skupinám  cestujících – děti, žáci, studenti – určena dopravcům Výměrem ministerstva financí.

Na druhé straně má stát, který je nařizuje, povinnost uhradit dopravcům vzniklé ztráty na základě Nařízení Evropského parlamentu č. 1370/2007.

Zdeněk Žemlička.V zásadě  je  možné souhlasit s důvodem, že „příjemcem" slev jsou všichni cestující z vymezené skupiny bez přihlédnutí  k jejich sociální potřebnosti. Ale termín  k řešení jakékoliv disproporce v této oblasti 1. července je nereálný.

Dále je potřebné uvést, že v podmínkách jihočeského kraje, kde je řídké osídlení, velký počet malých obcí, široké rozmístění školských zařízení, množství dojíždějících studentů a žáků a také se  ruší zejména malotřídní školy, má veřejná doprava nezastupitelnou úlohu, stejně tak jako poskytované slevy žákům a studentům.

Jakákoliv opatření v této oblasti, která mají široký sociální dopad, musí být dlouhodobého charakteru a jejich cílem musí být vyloučení případů zneužívání  požadovaných dotací, zejména v dálkové železniční dopravě!

Školní autobusy zadarmo či za zvýhodněné jízdné pro žáky základních škol fungují v řadě států, například v Rakousku, Německu a podobně.  Kompenzace na ně jsou poskytovány z veřejných prostředků.
Jihočeský kraj   má na zajištění základní dopravní obslužnosti (závazek veřejné služby) uzavřené smlouvy  s autobusovými a železničními dopravci. V těchto smlouvách je již zahrnuta kompenzace všech platných slev a reálně předpokládáme, že současný stav se nemůže měnit. Regionální železniční doprava je v celém rozsahu zařazená  do dotované dopravy v závazku veřejné služby.

U autobusové dopravy nejsou všechny linky a spoje zařazeny do dotované dopravy z důvodů nedostatku financí. Při rušení slev  v budoucím období  – rok 2014 by záleželo na dopravcích zda slevy zachovají. Kompenzace stávajících slev na nedotovaných linkách by představovala přibližně pět  milionů korun.

Domníváme se, že neoprávněné požadavky na kompenzace ze strany dopravců poskytujících „komerční slevy", kdy kompenzace má být poskytnuta za  všechny cestující  využívající slevy (tedy rozdíl normálního a zlevněného jízdného),  by měla být znemožněna úpravou Výnosu ministerstva financí ČR.

Zdeněk Žemlička, poradce hejtmana v oblasti dopravy