Až začnou 13. prosince platit nové jízdní řády, bude docela jistě jejich nabídka „chudší“ než v minulém období.
Zmizí možná bez náhrady noční autobusové linky. Radní už je škrtli, ale poslední slovo řekne až zastupitelstvo za tři týdny. Podle neoficiálních informací Deníku nemají zůstat linky zachované ani v omezené formě.
Dopravní podnik v návrhu pro radu města nepočítal ani se zachováním o víkendech nebo v zimním období, kdy jsou linky velmi využívané. „Takové změny by nepřinesly potřebný ekonomický efekt,“ vyjádřil se za Dopravní podnik města České Budějovice (DP) manažer pro ekonomiku Bohumil Matouš. Manažer DP připojil, že noční linky provázejí i zvýšené problémy s neplatícími cestujícími a vandalismem.
A šetřit se bude i jinak. „Návrhy na redukci se budou týkat více linek. Spočívají především v dílčím omezení provozu,“ nastínil pro Deník ještě před jednáním rady možná úsporná opatření Bohumil Matouš. Podle návrhu firmy by se mělo šetřit na provozu v sobotu a v neděli a na jízdách v době mimo dopravní špičku. Důsledně se má také napříště dodržovat rozdělení provozu na dobu prázdnin a mimo prázdniny.
Záměr zrušit noční linky ale vyvolal bouřlivou odezvu na straně veřejnosti. Přes 4 600 lidí se za noční linky postavilo v diskusi na internetu do včerejší 15. hodiny, kdy začínalo odpolední jednání rady města. Před 17. hodinou už to bylo o padesát lidí víc…
Zrušení nočních linek má ale vedle odpůrců i příznivce. Kdo je nepoužívá většinou souhlasí s tím, že kdo má na „večerní zábavu“ má počítat i s tím, že si připlatí za taxíka. Ne, že pojede domů za dotovanou jízdenku městskou hromadnou dopravou. Jenže právě takové zjednodušení odmítají účastníci debaty na internetovém portálu Facebook. „Napadlo někoho, že v noci nejezdí jen opilí lidé z hospod, ale třeba také studenti z brigád,“ zní jeden z hlasů zastánců nočních linek. Další argumenty upozorňují na bezpečnost v nočních ulicích nebo na šanci dostat se pohodlně na některé dálkové autobusové nebo vlakové spoje.
Rozpočet
Pro radnici jsou ale jednoduchým vodítkem možnosti rozpočtu. Firma, která zajišťuje městskou hromadnou dopravu v krajské metropoli, je zřízená městem. Každý rok jí radnice poskytuje dotaci na tak zvanou „prokazatelnou ztrátu“. Příští rok chce ale město poslat o dvacet milionů korun méně, než letos. Částka 182 milionů korun by tedy znamenala razantní škrty.
Primátora Juraje Thomu omezení spojů mrzí, ale upozornil, že pokud by se nezrušily noční linky, musely by se na ně jinými škrty najít tři miliony korun.V posledních letech posílalo město DP příspěvek kolem 200 milionů korun ročně. Nejen na provoz, ale i na nákup nových vozů a podobně. „Možnosti města jsou pro rok 2010 výrazně nižší, proto jsou přijímána i opatření k redukci najetých kilometrů,“ vysvětlil důvod připravované redukce spojů Matouš.
V zastupitelstvu, které by ještě mohlo na listopadovém zasedání do celé záležitosti promluvit, se ale dá čekat zajímavá debata. Naznačilo to už minulé jednání, kdy padly první dotazy ohledně šetření v DP.
Nutno ale dodat, že město šetří na mnoha frontách, nejen na městské hromadné dopravě. Škrty se dotkly třeba i grantů nebo jiných dotací, než jen pro DP. Firma sama plánuje vnitřními opatřeními v roce 2010 uspořit oproti letošku deset milionů korun. Podle Matouše to bude vlivem například levnějšího nákupu energie nebo pohonných hmot.
Plánované omezení spojů se ale nedotkne jen cestujících. Snížená dopravní obslužnost by znamenala i snížení stavu řidičů. Přibližně by mohlo ubýt asi 12 míst.