Veřejnosti i zaměstnancům společnosti by se měla říkat pravda a tou je, že Jihočeský kraj přesně plní své finanční závazky vůči společnosti vyplývající z platného znění smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě.

Na základě informací o finančních problémech společnosti byl vzhledem k vleklým jednáním o dodatku smlouvy na rok 2016 schválen v Radě Jihočeského kraje dne 7. 4. 2016 ve zrychleném režimu Dodatek smlouvy č.7. Pokud by byl společností přijat, umožňoval okamžité čerpání finančních prostředků ve výši 2,789 mil. Kč a vyrovnání meziročního rozdílu zálohových plateb za leden duben. V současné době mohla mít společnost na účtu již i podíl státních prostředků na zajištění dopravní obslužnosti za leden až květen ve výši 1,707 mil. Kč. Byl to právě hejtman Jiří Zimola, který se zasadil za tento postup, aby společnost v kritické situaci získala co nejrychleji finanční prostředky. Proto považujeme za nepřípustné, aby vedoucí pracovník společnosti nepravdivě osočoval hejtmana Jihočeského kraje. Pokud JHMD rozporují v rámci jednání o smluvních vztazích výši odpisů 4 modernizovaných vozidel, bylo jim v případě podpisu Dodatku smlouvy č. 7 nabídnuto bezprostřední zahájení jednání o dalším dodatku, který by zpřesnil výši uznatelných odpisů na základě dohody obou smluvních stran.

Jednání způsobem „buď všechno dle našich požadavků, nebo nic" pak má za důsledek, že vedení společnosti si bere vlastní zaměstnance jako rukojmí. Nepravdivé informace pak logicky vedou k tomu, že odborové organizace uvažují o krajních prostředcích řešení nastalé situace. Kontrolní činnost kraje je u všech smluvních dopravců prováděna na základě plánu kontrol ve stanoveném rozsahu a má své legislativní náležitosti. Návštěva „dvou pánů" tak ani nemohla být kontrolou, ale součástí setkávání zástupců kraje či koordinátora veřejné dopravy JIKORD s vedením jednotlivých dopravních společností. V této souvislosti vítáme úvahy o rozdělení společnosti na část, která se bude zabývat provozováním dráhy a část dopravce, což by mělo přispět k transparentnosti finančních toků. To je obvyklé např. ve vztahu České dráhy Správa železniční dopravní cesty.

Jiří Borovka, ředitel Jikord (Jihočeský koordinátor dopravy)