„Mám Fiata Panda, do kufru se vejde akorát jedna basa piva, ale v technickém průkazu mám zapsáno N1, tedy že se jedná o nákladní auto. Takže se na mě ta značka také vztahuje," poukazuje na kontroverzní novinku v zákoně Zdeněk Šamal z Jindřichova Hradce. Zákaz se totiž týká nejenom těžkých nákladních vozidel, ale spadají pod něj různé dodávky, pick-upy či kombíky se zadní mříží, které jsou zařazené jako N1.
To pochopitelně mění zásadním způsobem dopravní situaci ve většině měst, která se brání vjezdu těžké techniky, ale vozidla pro zásobování toleruje.
Nálepka 3,5 tuny
Například v Jindřichově Hradci již řidiči dodávek nemusejí mít strach. Jak uvedl vedoucí jindřichohradeckého odboru dopravy Zbyněk Heřman, situace je vyřešená.
„Ve městě jsme již všechny značky B4, na kterých je vyobrazený nákladní automobil, doplnili údajem 3,5 tuny," popsal Zbyněk Heřman. Zmírnit dopad těchto značek jde dvěma variantami. Buď již zmíněním doplněním přímo v dopravní značce, nebo dodatkovou tabulkou.
V Třeboni podle referenta odboru rozvoje a investic Radima Filípka je zhruba dvacítka těchto značek. „Zatím nejsou předělané, ale již jsme odsouhlasili, že se pod ikonku nákladního vozu do značky vlepí ještě 3,5 tuny. Máme asi deset značek zákazu vjezdu a desítku na zákaz stání. Doplnit se musí oba druhy," sdělil Radim Filípek s tím, že momentálně je vše ve fázi zadání výroby textů.

Dodatková tabulka
V Dačicích zřejmě podle vedením odboru dopravy pověřeného Pavla Gřunděla vydají cestou dodatkových tabulek. „Momentálně to řešíme s městem. Jedná se o zhruba dvanáct tabulek," dodal Pavel Gřunděl.

Než budou značky doplněné, většinou muži zákona řidiče dodávek nepenalizují.

„Zatím nemáme informaci o tom, že by někdo dostal pokutu," shodují se Radim Filípek a Pavel Gřunděl.
Jistou toleranci potvrzuje i vrchní strážník třeboňské městské policie Vladimír Školka. „Zatím tyto přestupky neřešíme, spíš řidiče upozorňujeme, aby si uvědomili, že se značka vztahuje i na ně," říká.

Názor ministerstva
Na oficiálních webových stránkách ministerstva dopravy se v tiskové zprávě píše, že se ke změně přistoupilo při novelizaci vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích.

„Nejde ale o to změnit stávající praxi na silnicích. Obce mají možnost opravit hmotnostní kategorii na značce nebo dodatkovou tabulkou tak, jak to odpovídá mezinárodnímu standardu," uvádí se dále v tiskové zprávě s tím, že původní úprava této značky byla v rozporu s mezinárodním standardem, jímž je Česká republika vázána.

Návrh této vyhlášky byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení na všechna povinná i nepovinná připomínková místa a všechny připomínky byly řádně vypořádány. „Ke dnešnímu dni neregistrujeme z praxe žádné problémy ze strany řidičů, ani příslušných úřadů. Příslušné obce mají dostatek možností, jak stav uzpůsobit jejich potřebám, a to jak možností vyznačení hmotnostních limitů vozidle přímo ve značce, nebo prostřednictvím dodatkové tabulky. Policie se podle našich informací v tomto období na tuto věc nezaměřuje. Nikomu nejde o to postihovat řidiče dodávky nebo firemního auta s mřížkou v době, než obce značky nastaví podle skutečné potřeby," píše se ve zprávě ministerstva dopravy.