Že cesta neuplyne hladce, to ukázala už první uzavírka jednoho jízdního pruhu v polovině cesty do Humpolce u Velkého Rybníka. V obou směrech tam stála téměř kilometrová kolona aut.


Horko a výfukové výpary

„Sláva,“ řekli jsme si po desetiminutovém čekání na koordinátora, který dal mávnutím pokyn, že se masa aut může pohnout. Nadšení ale trvalo jen do doby, kdy nás těsně za Humpolcem zastavila další kolona. Tentokrát se opravovala komunikace přes Rozkoš pod Orlíkem.

„Kdo má v těch kolonách pořád čekat. Každý měsíc najedu deset tisíc kilometrů a uzavírky jsou snad všude. Přitom platíme takové daně,“ lamentuje za volantem kamionu Karel Dachovský z Horažďovic. „Opravit to chtělo. Silnice tady byla hrozná. Uvidíme, jak to bude dál,“ říká optimisticky Jaroslav Zelenka, který se z Humpolce vypravil do Brodu za lékařem.

To ještě netušil, že si dalších deset minut počká ve Věži u Havlíčkova Brodu. Tam vedl provoz jedním pruhem přes celou vesnici.

Doslova hororem pro řidiče byla už čtvrtá uzavírka, jen pár kilometrů za Věží. Tentokrát kvůli stavbě mostní konstrukce. „Musíme to opravit,“ mračil se na nás žlutý smajlík z cedule Ředitelství silnic a dálnic, která vyzývala k pochopení ze strany řidičů.

Toho se ovšem příliš nedostávalo. Přímé slunce, rozpálený asfalt a nehybný vzduch smíšený s výfukovými výpary na dobré náladě nikomu nepřidal.

„Chápu, že jsou rozčilení. Já bych taky pěnil,“ prohodil do hněda opálený dělník na stavbě mostu. „Jak to úředníci naplánují, tak děláme,“ dodal a zapálil si cigaretu.

Proč ale během turistické sezony? Takovou otázku si pokládalo hned několik oslovených řidičů.


Nic nelze naplánovat přesně

Jak uvedla ředitelka krajské Správy silnic a dálnic Marie Tesařová, nic nejde naplánovat přesně na den. „Může se stát, že se protáhne výběrové řízení a datum uzavírky se posune. Navíc stav mostu u Věže byl dlouhou dobu kritizován a jeho oprava se nedala odkládat,“ vysvětlila Tesařová.

Po necelých patnácti minutách se kolona konečně rozjíždí a my se pomalu blížíme k cíli. Havlíčkův Brod je v dohledu a těsně před ním i poslední, pátá, uzavírka.

Při pomyšlení na absolvování cesty zpět zvažujeme volbu jiné trasy. „Jeďte přes Lipnici,“ radí manželé Kopeckých z Humpolce. „Je to sice delší, ale rychlejší,“ vzkazují z okénka a sami šlapají na plyn.


Silnice se opravit musí, říká v rozhovoru ředitelka SÚSky

Kolony a nervozitu mezi řidiči na silnici mezi Pelhřimovem a Havlíčkovým Brodem působí celkem pět dopravních omezení. Jak vysvětlila Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy silnic, pozdržet některou z oprav by bylo zbytečné.


Proč se s rekonstrukcemi začalo v jednom termínu? Pro řidiče je to nyní mnohem komplikovanější.
Nevím, zda by byl někdo radši, kdyby silnice zůstala v tom stavu, v jakém byla před rekonstrukcí. Opravy byly plánované a stejně by se musely provést. I kdyby se některá z nich pozdržela, působila by stejně další dopravní komplikace příští rok. Letos se to takto sešlo v jednom termínu, ale silnice opravu potřebovala. Například rekonstrukce mostu mezi Věží a Květinovem se už připravuje deset let.


Provoz v letní sezoně je největší. Nešlo to při plánování nějak zohlednit?
Všechny opravy nejdou naplánovat přesně na den. Může se stát, že se protáhne výběrové řízení a uzavírka, která je plánovaná například na duben, začne až v červenci. Podobně tomu bylo i přímo ve Věži, kde se silnice měla rekonstruovat už minulý rok, ale začalo se až letos. Musí se brát ohled také na počasí.


Plánují se v tomto úseku ještě další opravy?
Existuje projekt na opravu silnice v Humpolci od výjezdu z dálnice až ke křižovatce s ulicí Okružní. Problematickým místem je také úsek za Věží směrem na Havlíčkův Brod, kde je silnice ve velice špatném stavu. Pánuje se i rekonstrukce ulice Humpolecká přímo v Havlíčkově Brodě. (pet)