S přítelem babičky si podle vyprávění žáka 7. třídy strmilovské základní školy byli zaplavat. „Blížili jsme se ke kraji, on se pak vydal na druhou stranu. Ještě jsme mu i s babičkou říkali, ať se nepotápí, ale to už asi bylo zle," naznačuje začátek bleskové akce Ondřej Machoň.

Prý byl v té chvíli jediný, kdo uměl plavat, tak se vydal pro topícího se muže. „Rychle jsem k němu doplaval a vytáhl ho na schody. Dál už to nešlo, neměl jsem tolik síly. Dával jsem mu umělé dýchání. Neměli jsme tam mobil, tak bratranci a sestřenice s babičkou běželi zavolat záchranku. Mně se ještě podařilo stopnout auto, takže mi nějací lidé pomáhali. Vytáhli ho na trávu a zavolali záchranku," vzpomíná chlapec.

Pokračuje, že za chvíli dorazila rychlá záchranka, pak ještě jedna a nakonec přistál 
i vrtulník. Zdravotníci dál pokračovali v oživování sedmasedmdesátiletého muže, ale bylo to marné. Pravděpodobně totiž dostal ve vodě infarkt.

Ondřej Machoň.Ondřej Machoň si podle zdravotnické záchranářky Zuzany Heinige, která do školy poslala děkovný dopis, vedl velice profesionálně: „Byla jsem svědkem hrdinského činu třináctiletého školáka. Neváhal a poskytl pomoc tonoucímu dospělému. Sám jej vytáhl z vody 
a pomáhal při oživování. Domnívám se, že takový čin by neměl upadnout v zapomnění a dotyčný hoch by měl být pochválen, i když celý případ nemá dobrý konec."

Třináctiletý Ondřej Machoň v té chvíli na přemýšlení neměl moc času. „Doplaval jsem k němu, chytil ho pod krkem, dal mu hlavu nahoru a táhl ke břehu tak, jak jak jsme to kdysi slyšel od táty. Zkoušeli jsme si to i při plavání. Automaticky jsme začal jednat, umělé dýchání a masáž srdce, jak nám to ukazovali zdravotníci ve škole. Tehdy jsem si to mohl i vyzkoušet na figuríně. Neměl jsme ani čas myslet na to, jak vše dopadne a když bylo po všem, tak jsem byl v šoku," říká malý zachránce, který je přesvědčený o tom, že je lepší zachránit život, než to neumět. A dodává, že by rád chodil do nějakého zdravotnického kroužku.

Ten však nyní ve škole podle ředitelky Ludmily Plaché není, ale s poskytováním první pomoci se žáci mohou seznámit například při již zmíněných  kurzech, které nabízejí pro každou třídu záchranáři, a také u příležitosti Dne dětí, kdy je do programu tématiky zdravovědy a záchrany života také zahrnutá.

„Myslím, že ne každé dítě jeho věku by podobnou situaci takto zvládlo. Většinou by ale měly děti umět alespoň přivolat první pomoc," zmínila ředitelka.