Silniční provoz se na Stádlecký most na Táborsku vrátil již před Vánoci, nově jej Správa a údržba silnic Jihočeského kraje vybavila také speciálním systémem měřící vlhkost.

MODERNÍ SYSTÉM

Stádlecký most se podle odborníků nacházel v havarijním stavu. Hlavní příčinou byla degradace dřeva mostních trámů invazivní a dřevokaznou houbou z čeledi trámovek. Rada Jihočeského kraje schválila opravu již na podzim roku 2019, rekonstrukce měla původně začít ve II. čtvrtletí loňského roku, ale nedařilo se kvůli kůrovcové kalamitě v tuzemsku sehnat dřevo, a tak byla zahájena až 15. září. Na opravdu byl dovezen materiál z asi 700 vzrostlých dubů z Chorvatska.

Jak přiblížil technicko-správní náměstek Vlastimil Zikmund, komunikace mezi obcí Dobřejice a městysem Stádlec byla zprovozněna po dokončení rekonstrukce v pondělí 21. prosince. Most byl dle jeho slov kromě celkové výměny mostin vybaven také speciálním zařízením. „Jedná se o elektronický systém Smart Timber Bridge, který jsme spustili již při kolaudaci. Toto zařízení průběžně zaznamenává změny vlhkostního spektra, funguje off-line a je napájeno pomocí fotovoltaického solárního panelu,“ vysvětlil.

Na základě dat z tohoto přístroje umístěného na boční konstrukci tak bude moci Správa a údržba silnic Jihočeského kraje volit včasnou údržbu mostní konstrukce. „Může jít o včasnou impregnaci, sanaci, predikci životnosti a podobné činnosti tak, aby bylo možné zajistit co nejvyšší životnost dřevěných částí konstrukce,“ upřesnil Vlastimil Zikmund.

Investice vyšla Jihočeský kraj na 10,3 milionu korun a zaručila unikátní stavbě, která je současně národní, kulturní a technickou památkou, životnost na nejméně dalších 50 let.

ZBÝVÁ JEN NÁTĚR

Na jaře podle Vlastimila Zikmunda čeká tento unikát přemosťující Lužnici ještě oprava nátěru zábradlí. Tato činnost bude prováděna za částečného omezení provozu na dobu asi dvou až tří týdnů. „Plán impregnací dřevěné části konstrukce bude pružně volen na základě průběžných výsledků ze zmiňovaného systému Smart Timber Bridge. Některé práce je možné realizovat za plného provozu,“ zmínil.

Další zajímavostí na realizované obnově je využití teflonové ochrany u spojovacích prvků. „Tuto ochranu jsme využili u spojovacích prostředků, teflon zajistí vyšší životnost. Výhodou je především možnost nenáročné výměny poškozených prvků,“ uzavřel Vlastimil Zikmund.

Systém Smart Timber Bridge je monitorovací zařízení hlídající statickou bezpečnost dřevěných mostů, jejich případné přetížení či počínající poruchy. Sleduje stav materiálů nosné konstrukce, míru přepětí prvků, námrazu na vozovce, rychlost větru, koncentraci smogu, vlhkost a další ukazatele. Systém Smart Timber Bridge je monitorovací zařízení, které hlídá statickou bezpečnost dřevěných mostů, jejich případné přetížení nebo počínající poruchy. Foto: archiv Správa a údržba silnic Jihočeského krajeZdroj: Deník / VLP Externista