„Největší přínos vidím v tom, že se zde setkáváme s ostatními starosty a můžeme zde diskutovat o problémech a jejich řešení, což by zřejmě vydalo na několik příruček. Samozřejmě vítám i bližší informovanost v podání představitelů Jihočeského kraje a krajského úřadu,“ uvedl starosta Jarošova nad Nežárkou Bohumil Rod.

Součástí programu bylo tradičně například seznámení s různými krajskými grantovými programy. Maminky, které by se rády vrátily do práce dřív, možná potěší, že by díky dotacím mohly, jak informoval hejtman Jiří Zimola, při mateřských školách vzniknout také takzvané jeslové třídy.
Záleží však na vedení měst a obcí, zda se budou o zmíněné dotace ucházet. „Vloni se nám podařilo získat dotace na modernizování školky a letos chceme podat žádost o dotace na její další zkvalitnění, ale o dotace na jesle žádat nebudeme,“ vysvětlil starosta Novosedel nad Nežárkou.
Vloni zvyšovali kapacitu mateřské školy v Nové Bystřici, proto ani tam podle slov starosty Vladimíra Bláhy o podání žádosti na vybudování třídy pro jesle podávat nebudou. „Požadavek na jesle jsem zatím ze strany rodičů ani nezaznamenal,“ doplnil Vladimír Bláha.

Neméně zajímavým bodem programu, než je školství, byla bezesporu dopravní obslužnost. V ní jsou však zatím zásadní změny v rámci okresu spíš výhledové. Záleží totiž na tom, jak se nejprve osvědčí v jihočeském mikroregionu Milevsko.

„Dopravní obslužnost vlaky a autobusy stojí v Jihočeském kraji 920 milionů korun. Jeden kilometr trati vlaku dotuje kraj 110 korunami, 1 kilometr cesty autobusem 25 korunami. Pokud dráha přepraví jen kolem pěti lidí, nevyplatí se ji kraji dotovat stejně jako velké autobusy, které jsou nevytížené a zatěžují silnice,“ odůvodnil náměstek hejtmana Martin Kuba.

Proto na Milevsku začínají s projektem, jehož cílem je nahradit nevytížené spoje mikrobusy a tranzity. „Spoj nebude jezdit pravidelně, ale bude mít stanovený jízdní řád a bude jezdit, jen když si ho lidé zavolají, pak s nimi objede danou trasu. Pro seniory, kteří jezdí k lékaři, by to mělo být pohodlnější,“ upřesnil Martin Kuba.

Doprava by tak podle jeho slov měla být efektivnější zejména pro obce s malým počtem obyvatel. Cestování mikrobusy by uvítal například starosta Starého Města pod Landštejnem Marián Khand.

„Senioři od nás vyjedou školním autobusem k lékaři a pak šlapou domů pěšky, protože by museli čekat až do odpoledne. Mikrobusy by jim v době, kdy nejezdí žádný autobus, protože by byl nevytížený, pomohly,“ konstatoval Marián Khandl.