Více než sedm kilometrů dlouhý úsek od Úsilného k Hodějovicím postaví sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice. V soutěži nabídlo cenu 5,285 miliardy korun bez DPH. To je o 23 procent méně oproti předpokladům ŘSD.

Cestu k podpisu smlouvu otevřel v polovině března Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, když zamítl stížnost italsko-tureckého sdružení firem Astaldi a IC Ictas. To považovalo změny dokumentace k tendru za netransparentní. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla stavba, jejíž součástí je i kilometrový tunel Pohůrka, začne zhruba v polovině dubna. Už nyní se ale připravuje staveniště, proběhlo například odstranění ornice.

U Českých Budějovic vznikne zahájením stavby D3 Úsilné – Hodějovice největší dálniční staveniště v republice, jeho celková délka bude 20 kilometrů. Už několik týdnů totiž běží i navazující jižní stavba obchvatu Hodějovice – Třebonín, která měří téměř 13 kilometrů. Tu za 5,8 miliardy bez DPH buduje italsko-slovenské sdružení Salini Impregilo a Doprastav. Základní kámen politici slavnostně poklepají zítra.

Celá stavba má výrazně ulevit krajskému městu od tranzitní dopravy a řidičům zjednodušit cestu na jih, například do rakouských hor nebo k moři. Obchvat naváže na již hotovou velkou dálniční křižovatku se zhruba kilometrovým úsekem u Úsilného (Úsilné – Borek). Letos v červnu se má otevírat nový úsek od Bošilce k Ševětínu, na jaře 2020 pak má být dokončena v plném profilu dálnice mezi Ševětínem a Borkem. Tím vznikne nepřetržitý úsek od hranice středních a jižních Čech k Budějovicím o délce zhruba 65 kilometrů. Obě aktuálně započaté stavby obchvatu krajského města se mají otevřít současně v roce 2022.

Jan Šindelář