Energie vznikne ze spalování přírodní biomasy. Díky tomu Madeta sníží svojí ekologickou náročnost a zároveň ušetří na energiích. Hotovo by mělo být do začátku letošního podzimu.

Parovod z Otína do závodu Madety bude měřit zhruba dva a půl kilometru a téměř celý povede pod zemí, aby nezabíral ornou půdu. „Stavba zatím probíhá podle plánu. Začali jsme prostřední částí. Důvod je ten, že se na poli bude brzy orat a sít. Proto je potřeba práce na zemědělské půdě dokončit do nejdříve tak, abychom do konce dubna byli už pryč,“ vysvětlil Marek Dohnálek, ředitel divize energetika brněnské společnosti Uchytil, která parovod buduje.

Výstavbu parovodu z Otína do Madety ve středu symbolicky zahájili zástupci mlékárny, energetické společnosti, stavitele i města.
Hradecká Madeta staví parovod za 100 milionů. Chystá i velkou modernizaci závodu

V současné době se pracovníci stavitele pohybují po obou stranách hlavního tahu mezi Jindřichovým Hradcem a Otínem. Řidiči ale nemusí mít obavy, že by stavební akce na této důležité dopravní tepně přerušila provoz. „Co se týká silnice první třídy z Jindřichova Hradce směrem na Dačice, kde teď nejvíce kopeme, začneme tam někdy v týdnu od 18. března dělat protlak. Pro řidiče to bude znamenat pouze omezení v podobě snížené rychlosti na 70 kilometrů v hodině a umístění cedule, která bude upozorňovat na výjezd vozidel ze stavby,“ přiblížil opatření Marek Dohnálek.

Zdroj: Jana Urbanová

S výraznějším dopravním omezením ale řidiči musí počítat v dubnu přímo v Otíně. V místě překopu silnice tam bude provoz na několik dní svedený do jednoho pruhu. Další dílčí komplikace se pak chystá u sjezdu od Madety ve směru na komunikaci první třídy.

Výstavba nového parovodu umožní Madetě nahradit stávající výrobu páry z plynu ekologickou variantou. Z Otína do mlékárny povedou souběžně dvě speciální potrubí. Jedno na páru o teplotě kolem 180 stupňů celsia, druhé na kondenzát. Teplo, které výrobní závod odebírá 365 dní v roce, bude nově získané ze slámy, tedy z udržitelného zdroje. „Naše společnost se řídí principy udržitelného podnikání a proto pokračujeme v cestě k ekologičtějším výrobním vstupům. Zároveň se také snažíme posilovat naši energetickou bezpečnost a nahrazovat cenově nestabilní zdroje energií. Momentálně si v Jindřichově Hradci vyrábíme páru v naší vlastní kotelně, kde používáme k ohřevu plyn. Ten nahradíme právě dodávkou páry z Energetického centra,“ vysvětlil generální ředitel Madety Milan Teplý. Stavba nového parovodu vyjde společnost na 100 milionů korun.

Nový parovod bude zásobovat jindřichohradecký závod Madety. Smlouvu o jeho vybodování v pátek podepsaly všechny zúčastněné strany.
V Jindřichově Hradci začne stavba parovodu za 100 milionů. Bude zásobovat Madetu

Madeta ve svém jindřichohradeckém závodě vyrábí především mléčné dezerty jako Lipánek, tvarohy, jogurty, zakysané smetany, sýry cottage nebo romadur. Společnost patří k největším zpracovatelům mléka v České republice a provozuje čtyři výrobní závody. Kromě Jindřichova Hradce také v Plané nad Lužnicí, Českém Krumlově a Pelhřimově. Společnost zaměstnává na 1 500 lidí a na trhu nabízí více než 250 druhů výrobků.