Ale napřed se pokoušejí získat od Jihočeského kraje získat mimořádné dotace. Ta by měla mít osmimístnou cifru a peníze by šly dopravcům na kompenzaci za drahé černé zlato.

„Jde řádově o jednu až jednu korunu padesát haléřů na kilometr. Což je zhruba na rok pětadvacet milionů korun,“ vysvětluje generální ředitel největšího dopravce v kraji ČSAD JIHOTRANS Robert Krigar. „Zákazníci tak musejí platit za jízdné čím dál více, ale problémem je, že klesá růst ekonomiky a my nechceme lidi dál zatěžovat,“ dodává Krigar.

Vedení JIHOTRANSu společně s dalšími dopravci už poslalo na krajský úřad oficiální žádost o pomoc.

„Předpokládáme, že během letních prázdnin to dohodneme. Ale pokud ne, tak je pochopitelné, že se peníze za dražší naftu zase někde zpátky vzít musí,“ podotýká generální ředitel k otázce, jestli se bude opravdu jízdné v linkových autobusech zdražovat.

„Celou situaci si nyní analyzujeme a se zástupci společnosti ČESMAD Bohemia budeme jednat v pondělí osmadvacátého července odpoledne,“ říká první náměstek hejtmana Robin Schinko.

Žlutí už zvyšují

Dopravci dávají příklad. Už teď zaplatí ten, kdo jede autobusem z Českých Budějovic do dvacet kilometrů vzdáleného Purkarce okolo sedmadvaceti korun. A pokud cena nafty poroste, může cestující zaplatit na této trase třicet korun a více.

Se stále rostoucí cenou nafty došla trpělivost i dopravci se žlutými autobusy. Student Agency se rozhodla zdražit jízdné už od úterý.

„Vzhledem k neustále stoupajícím nákladům na provoz autobusové dopravy dochází k navýšení cen o osm procent a zároveň dochází k ukončení platnosti akčních cen na lince Český Krumlov – Praha,“ zní od vedení společnosti. Z Budějovic do Prahy tak bude stát jízdenka ve žlutých autobusech více než 150 korun.