„V současné době jsme dostali nabídky na školení a také nějaké materiály. Například úroky z půjček už prakticky počítáme. Myslím, že o to studenti mají zájem, protože někteří se s tím už v životě setkali. Uvědomují si, že je to praktická věc, kterou mohou využít,“ říká ředitel Gymnázia Dačice Aleš Morávek.

Připomněl také, že některé další informace se studenti dozvědí i v základech společenských věd.

Půjčky a z nich vyplývající zadlužování jsou součástí hospodaření velké části českých domácností. Mladí lidé, kteří si půjčují například na bydlení, jsou často ochotní riskovat, snadno se pak mohou dostat do svízelné situace.

„Za nás tohle nebylo, ale i když si vezmu, kolik reklam na půjčky po telefonu a bez ručitele denně vidím, tak je asi potřeba naučit děti se v tom trochu vyznat. Mohly by i naletět podvodníkům a pak dlouho platit obrovské úroky,“ míní Martina Čapková z Jindřichova Hradce.

Podle údajů Českého statistického úřadu vzrostla zadluženost domácností od poloviny devadesátých let asi o 800 procent. Jen finančně gramotný člověk se dokáže v nepřeberné nabídce bank a finančních společností lépe zorientovat a nevystavit sebe nebo svoji rodinu nepříznivé ekonomické situaci.

Na střední škole v Českých Velenicích jsou ale v přípravě novinky o krok napřed. Národní ústav odborného vzdělávání je totiž oslovil, aby na přípravách chystané příručky spolupracovali. I když nakonec nebyl materiál do brožury zařazen, škola ho přesto může použít při výuce.

„Finanční gramotnost nebudeme vyučovat jako samostatný předmět, ale zařadíme ho do stávajících ekonomických předmětů,“ vysvětlila ředitelka školy Milena Elsterová.

Novinku stejně jako ostatní ředitelé, které Deník oslovil, vítá. Má zato, že i díky praktickým příkladům využijí absolventi nové znalosti v profesním i osobním životě.