Petice s třinácti stovkami podpisů je výsledkem chystaných změn v dopravě v centru Třeboně. Vedení města zde sice plánuje rozšíření kapacity parkovacích míst, ale také omezení vjezdu. S novinkami, které by mohly platit již v letošní turistické sezoně, seznámili občany na veřejném zasedání.

„Smyslem setkání bylo poskytnout informace o plánovaných změnách, projednat je s veřejností a odpovědět na otázky v této souvislosti. Věcné připomínky se po projednání začaly zapracovávat do druhé varianty koncepce," informovala tisková mluvčí radnice Jitka Bednářová.

Navrhované změny zahrnují například úpravy parkování a zvýšení parkovací kapacity. „Věřím, že nová dopravní koncepce bude jednoznačným přínosem pro obyvatele i návštěvníky Třeboně. Spolu s dalšími opatřeními v podobě investic do rekonstrukce objektů ve středu města, které získají celoroční multifunkční využití, pomůže vrátit život do historického centra Třeboně. Primárním cílem, který sledujeme, je zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti na náměstí a v přilehlých ulicích," říká starostka Terezie Jenisová (KDU-ČSL).

Největší diskuse se však točila především kolem návrhu regulace dopravy v pěší zóně na Masarykově náměstí a v jeho bezprostředním okolí. Na jednání dorazilo několik desítek místních, z nichž většina s dalším omezováním dopravy v centru města nesouhlasí.

Proti omezení vjezdu vozidel na Masarykovo náměstí je i Václav Bartuška, který má v přilehlé Březanové ulici optiku. „Odstěhováním radnice to začalo jít z kopce, pak odešly banky, změnil se tak pohyb lidí. Takhle dosáhneme toho, že tady nebude nikdo," míní muž, který je zároveň jedním ze strůjců petice, na které svým podpisem na 1300 osob stvrdilo svou nevoli s omezením vjezdu do centra Třeboně. „Petici jsme podali, do měsíce bychom měli dostat odpověď," potvrdil Václav Bartuška.

Dopravu v centru chce město korigovat v ulicích, jimiž se vjíždí na Masarykovo náměstí, kde by měly být osazeny mechanické zábrany. „Kromě dopravního značení by měl být vjezd do pěší zóny regulován mechanickou zábranou v určitém časovém módu s tím, že po celý den by byl vjezd do zóny umožněn obyvatelům trvale žijícím i podnikajícím v centru města prostřednictvím čipů na dálkové ovládání mechanických zábran," popsala Jitka Bednářová.

Například právě Václav Bartuška se ale ptá: „To budu vybíhat a pouštět zákazníky, kteří přijíždějí a přivážejí třeba své staré rodiče do oční ordinace?" Podle něho jde o další omezení, které z lázeňského města dělá skanzen. „Jsem tady jednačtyřicet let a vidím, jak se to město mění, obchody mizí, večer je v domech tma. Lidi záhy přijdou na to, že je to tady drahé a nikdo tu nezůstane. Z čeho pak bude město žít, platit opravy?" upozornil.

Přitom právě zamezení přílišného dopravního ruchu má podle záměru radnice centrum města učinit bezpečnější a přivést sem opět život. S tím se však neztotožňují ti, kteří se podepsali pod petici, ani například lídr třeboňské opozice Jan Váňa (ODS). „Jediná cesta, jak oživit náměstí, je rozhodně neomezovat dopravu a naopak rozšířit možnost krátkodobého parkování," míní.

Právě co se parkovacích míst týče, ve vnitřním městě to má podle plánu radnice zůstat beze změn. „Přibude možnost zakoupení garantovaného parkovacího stání pro rezidenty a abonenty v Dukelské ulici, za Hradeckou branou, a to v rozsahu 41 míst. Město počítá i s novým parkovištěm v bezplatném režimu v Novohradské ulici s kapacitou sto míst," dodala Jitka Bednářová.

Místostarosta Josef Pindroch (ANO 2011) ubezpečil, že připomínky budou zapracovány do druhé varianty koncepce. „Na téma změny dopravního režimu v historickém jádru města, která byla představena veřejnosti, se již sešli zástupci města spolu s odborníky a do celkové koncepce zapracovávali v maximální možné míře připomínky, které na jednání s veřejností zazněly. Výsledkem bude druhá varianta, jež by měla zajistit zklidnění dopravy v centru města a vyhovět požadavkům zde trvale bydlících i podnikajících subjektů. Tato druhá varianta bude představena na dalším setkání po finalizaci návrhu včetně technických záležitostí i doladění cenových relací parkovacích karet," zmínil.

Setkání s veřejností na téma druhé varianty dopravních změn v historickém jádru města Třeboně se bude konat 21. března v zasedací místnosti městského úřadu.

Změny v Třeboni

- regulace dopravy v pěší zóně dopravním značením a mechanickou zábranou

- úprava parkování a zvýšení parkovací kapacity - možnost zakoupení garantovaného parkovacího stání pro rezidenty a abonenty v Dukelské ulici, za Hradeckou branou a nové parkoviště v Novohradské ulici

Petra Lejtnarová