Pilotní projekt integrovaného dopravního systému (IDS) začal ve městě nad Vajgarem fungovat již před šesti měsíci a nastal čas na rekapitulaci.

Hlavním přínosem pro obyvatele Jindřichova Hradce i okolí má být zejména propojení veřejné linkové a městské hromadné dopravy, takže obyvatelé místních částí už půl roku mohou využívat linkové autobusy za tarify MHD. S tím také souvisí kompletní změna ceníku jízdného, která začala platit od nového roku. Jak informoval místostarostaBohumil Komínek, rozšířila se tak díky IDS městská doprava zhruba o 80 spojů.

„Pro občany je cestování samozřejmě výhodnější především z toho pohledu, že mohou z místních částí Jindřichova Hradce cestovat za cenu MHD, mohou si koupit roční zvýhodněnou jízdenku v celé zóně IDS, v rámci časové jízdenky přestupovat bez omezení. Výhodné je také jízdné pro rodiče na mateřské dovolené a pro školy. Pro občany nad 70 let je cestování po vyzvednutí příslušné nepřenosné karty zdarma," objasnil hlavní přínos IDS jindřichohradecký místostarosta Bohumil Komínek.

Projekt město nastartovalo ve spolupráci s Jihočeským krajem, který hledal možnost, kde tento záměr odzkoušet. Jak uvedl krajský radníAntonín Krák, do jehož kompetence spadá právě doprava, Jihočeský kraj na projekt přispěl za první pololetí částkou 354 tisíc korun a úzce s městem spolupracoval. Pokud se totiž prokáží pozitiva tohoto systému, měl by se postupně rozšířit na území celého kraje.

„Jsem velmi rád, že město Jindřichův Hradec souhlasilo s tím, že pilotní projekt Integrovaného dopravního systému byl zavedený právě zde. Musím říct, že to Hradečákům trochu závidím a moc rád bych takovou věc viděl i u nás v Krumlově," poznamenal Antonín Krák.

Svůj podíl na zavedení IDS ve městě má také Jihočeský koordinátor dopravy, společnost Jikord. Jeho úloha se týkala například nastavení rozsahu časových jízdenek, cen, nasazení čipových karet, úpravy softwaru, jízdních řádů a rozúčtování nákladů.

„V současné době je úloha Jikordu taková, že provádíme intenzivní fyzické kontroly a monitoring na jednotlivých linkách, provádíme monitoring a vyhodnocujeme efektivitu IDS v Jindřichově Hradci. Po půlročním fungování lze říci, že pilotní projekt je dobře nastaven a je funkční v rámci dopravní obslužnosti regionu," sdělil jednatel JikorduJiří Borovka.

Anketa: Co byste změnili na hradecké MHD?

Jindřich Longin

Jindřichův Hradec

V první řadě by měli začít řidiči jezdit včas. Vadí mi pěti až deseti minutová zpoždění. Také bych uvítal, kdyby autobusy zastavovaly blíže u chodníku. Kromě toho si myslím, že 10 korun za jízdné je dost. Cenu podle mě přepískli.

Marie Tůmová

Jindřichův Hradec

Upravila bych spoje. Přijde mi, že jsou mezi nimi velké rozestupy. Stěžuje si na to hodně lidí, kteří jezdí v neděli ráno do kostela. Musejí čekat ve městě už hodinu předtím, protože se podřizují MHD. Někdy naopak jede zbytečně spojů za sebou.

Lucie Šindelářová

Jindřichův Hradec

Jízdné by mělo být levnější. Cena 10 korun je podle mě příliš vysoká. Sice má jízdenka platnost 40 minut, ale stejně jsem to zatím nevyužila. Také by mi vyhovovalo, kdyby linka číslo čtyři, jezdila k večeru z města o něco častěji.

Iveta Maňourová

Jindřichův Hradec

Sice jezdím zřídka, ale nic bych asi neměnila. Jsem spokojená. Vyhovuje mi cena i intervaly spojů. Zdá se mi, že hradecká městská jezdí docela pravidelně a člověk se na ni může jednoznačně spolehnout. Vždy ho doveze, kam potřebuje,

Karel Petržela

Jindřichův Hradec

Jediné, co mi nevyhovuje na MHD, je cena. Jízdné je drahé. Deset korun za takové popojíždění po městě je nepřiměřené. Myslím, že kdyby cenu o něco snížili, lidé by služeb využívali více. Za chvíli u nás půjde raději každý pěšky.