Předmětem sporu byla vyplácená kompenzace doložitelné ztráty za poskytování služeb veřejné dopravní obslužnosti. JHMD požadovaly téměř dvojnásobnou kilometrovou sazbu než je ta, jíž kraje platily doposud, a argumentovaly například obnovou vozového parku či nutností údržby trati.

O něčem takovém však kraje nechtěly ani slyšet a jihočeský hejtman Jiří Zimola mimo jiné poukázal na údajně přebujelý a finančně náročný manažerský aparát společnosti.

Jednání uvízla na mrtvém bodu a vše spělo k patu. Reálně hrozilo i to, že se provoz lokálky může zastavit. Na včerejšek svolaly JHMD do Jindřichova Hradce tiskovou konferenci, na níž chtěly vysvětlit svůj postoj. Krajští zástupci však oznámili, že se jí nezúčastní.

Zvrat ale přišel v pondělí odpoledne, kdy výkonný ředitel JHMD Jiří Pavel oznámil, že setkání s médii ruší.

„Společnost Jindřichohradecké místní dráhy sděluje, že s ohledem na probíhající jednání o dodatcích smluv o závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě s Jihočeským krajem a Krajem Vysočina nebude, na základě společné dohody s kraji, průběh jednání nikterak komentovat ve sdělovacích prostředcích," znělo odůvodnění.

Znamená to tedy, že se ledy hnuly? Podle Ivana Študlara, poradce hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu, to tak je. „V pátek oznámil statutární ředitel JHMD hejtmanu Zimolovi, že přistupuje na dodatek ve smlouvě, který koresponduje s krajským rozpočtem," informoval Ivan Študlar.

Další vývoj tak záleží na krajských radních, kteří tento dodatek musí posvětit, ale také na dohodě s Krajem Vysočina.

„S našimi partnery ze sousedního kraje se sejdeme 26. března, abychom se dohodli na jednotném postupu. Chceme totiž, aby na všech úsecích trati byly zachovány jednotné ceny bez ohledu na to, na území kterého kraje se nacházejí, stejně jako tomu bylo již v minulosti," vysvětlil poradce hejtmana.

Vše tedy nasvědčuje tomu, že dohoda je na dosah a vyostřená rétorika posledních dní je opravdu minulostí.

„Zatím nemáme důvod, abychom nějak stupňovali kampaň. Pro nás je zásadní, že přišli s omluvou hejtmanovi a slevili ze svých požadavků. Úplně nejdůležitější je teď to, aby vlaky i nadále jezdily," konstatoval Ivan Študlar.