Jindřichohradecké místní dráhy dostaly na nápravu lhůtu 90 dní. Všechny opravené podklady se společnosti JHMD podařilo dodat Drážnímu úřadu do konce června. Zároveň bylo nutné odstranit také závady, které při dubnové kontrole odhalil státní dozor.
„V současné době čekáme na reakci Drážního úřadu i jejich opětovnou návštěvu. V nejbližších dnech by měl na trati opět proběhnout státní dozor, kdy si orgány státního dozoru ověří, jestli se nám podařilo odstranit všechny závady, které byly při předchozím státním dozoru nalezeny,“ přiblížil současnou situaci člen představenstva Jindřichohradeckých místních drah a vedoucí oprav JHMD Jan Píšala. Podle něj je ale potřeba brát v úvahu i variantu, že se opět najdou nějaké nedostatky, které by znovu posunuly termín návratu vlaků na koleje.
Přípravy na obnovení provozu úzkokolejky v těchto dnech vrcholí. „Stále se něco děje, na trati vyměňujeme pražce, prosekáváme vegetaci a pracuje se nejen v týdnu, ale i o víkendech, aby všechno bylo na sezónu přichystané. Na provoz připravujeme i lokomotivy, některé z nich už jsou kompletně hotové se všemi revizemi. Někdy před dvěma týdny jsme dokonce v depu dělali po dvou letech zátop parní lokomotivy, která se opravila a zkoušeli jsme jednotlivé komponenty, jestli fungují,“ popsal aktuální dění kolem úzkokolejky Jan Píšala. První parní lokomotiva U46.101 Polka už je tak na sezónu připravená a v současné době se pracuje na zprovoznění druhé. Pro letošek se počítá s provozem tří dieselových a dvou parních lokomotiv.
Pokud by Drážní úřad nakonec dal provozu úzkokolejky zelenou, neznamená to, že vlaky vyrazí ihned na trať. „V tu chvíli musíme zmobilizovat strojvedoucí a vlakvedoucí, dokončit jejich zkoušky a podobně. Nemůžeme tady držet v pohotovosti nějakých dvacet lidí, kteří budou čekat na židli, než než budou moct začít jezdit. Každý má nějakou svojí práci a plány. Dovoluji si odhadnout, že obnova provozu po vydání osvědčení zabere jednotky dnů až týden,“ upozornil Jan Píšala, který stále věří, že se nejdéle v polovině letní sezóny podaří vyjet. Turisté, kteří už se nemohou dočkat, mohou mezitím využít alespoň nabídku historického bufetového vozu, který stojí na jindřichohradeckém nádraží. Kromě občerstvení si tu lidé mohou koupit i suvenýry spojené s úzkokolejkou a dozvědět se aktuální informace. Zároveň je možné rezervovat si pobyty v rekreačních objektech na nádražích.
Úzkokolejka se zastavila na začátku října roku 2022. Její provozovatel, Jindřichohradecké místní dráhy, skončil v insolvenci a dluží věřitelům přibližně 360 milionů korun. Stanice na trase úzkokolejky na Jindřichohradecku i části Vysočiny po celou dobu obsluhují autobusy. V současné době je v plném proudu příprava reorganizace společnosti JHMD.