Pro oblíbený parní vlak je to neodmyslitelná součást provozu.

„Postavili jsme vodojem uprostřed trati, kde naše parní vlaky léta dobírají vodu. Dříve to bylo z cisterny umístěné na kolejích, která tam překážela a museli ji jednou za čas zásobovat hasiči,“ odůvodnil ředitel Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Jan Šatava. Vzor si vzali v historii, kdy před sto lety byly vodojemy nedílnou součástí tratí.

„Ve Střížovicích postavili kdysi vodojem u trati, protože nenašli v Kunžaku vodu. My ho ale nemůžeme používat, protože ho v osmdesátých letech dráha prodala jako chatu soukromníkovi. Z provozního hlediska je ale zastávka Kunžak – Lomy daleko praktičtější,“ vysvětlil Jan Šatava.

Dlouhé přípravy

Novou věž s potřebnou technologií, která zahrnuje devítikubíkovou nádrž, studnový vrt s čerpadlem a vodní jeřáb, který dopravuje vodu do vodojemu lokomotiv, vybudovali společně s jámou na popel.
Přípravy začaly už vloni na podzim projektovými pracemi spojenými s vyřizováním potřebné dokumentace, které zabraly hodně času. samotná výstavba se uskutečnila podle Jana Šatavy poměrně rychle na jaře. Provoz lokomotiv mají pracovníci JHMD pod kontrolou i v horkých dnech.

Prevence

„Kontrolu prostranství kolem kolejiště mají přímo nařízenou. V technologii parních vlaků je zařízení proti úletu jisker. jsou to především takzvané kýbly na komínech, které jiskry zachycují. Když upadne žhavý uhlík do popelníků, tak se používá stříkání do popelníků, kdy se za jízdy ochlazuje popelník vodou,“ upřesnil Jan Šatava.

Pracovníci ve vlacích následných a protijedoucích mají podle něj také povinnost sledovat okolí tratě. „Máme za sebou několik sezon tropických veder, takže jsme připravení,“ uzavřel Jan Šatava.