Tento vodácký svátek je vyhledávaný lidmi z celé republiky. Podle předsedy pořádající suchdolského Vodáckého klubu Karla Böhma je letos navíc ideální stav vody. „Je to perfektní, řeka je v korytě, vody není ani moc, ani málo," láká Karel Böhm.

Při první letošní plavbě po Lužnici mohou posádky lodí dojet až ke kostelu do Majdaleny, kde je čeká posezení. Nebo někteří končí i dřív třeba u jezu Pilaře. Právě ten patří v republice k nejnebezpečnějším a již si vyžádal život nejednoho vodáka. Hovoří se až o čtyřech desítkách zmařených lidských životů. Nebezpečí Pilaře zejména při větší vodě spočívá v tom, že je zde vysoký rozdíl hladin. „Bývala tam bóje, hlavně nezkušení vodáci se chtěli jet podívat blíž a proud je vtáhl. Bohužel, dole je obrovský vývar, ze kterého není šance se dostat ven," vysvětluje jeden ze suchdolských vodáku Josef Franta.

Pomůže propust
Milovníkům romantické plavby na řece však komplikují život nejenom náročné jezy, které však lákají kvůli adrenalinu, ale nyní také věta ve vyhlášce, jež ukládá vodákům zažádat o povolení sjetí jezu na řece všude tam, kde není šlajsna. Ministerstva teď pracují na jejím odstranění, aby do hlavní sezony tato nesmyslná věta zmizela.

Mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán nemá informace, že by o splutí vůbec kdy někdo požádal. Přesto se nyní vodáci ozývají, že jim tato „hloupost" zkomplikuje třeba letní tábory. „Nám nic nekomplikuje, protože pokud je na jezu vybudovaná vodácká propust, tedy šlajsna, tak automaticky pokládáme souhlas ke splutí za udělený. Kde propust není, není jez určený ke splutí a souhlas bychom neudělili," nabízí cennou radu mluvčí povodí Hugo Roldán. Jako důvod potřeby souhlasu zmiňuje bezpečnost vodáka. Tu za citací ve vyhlášce vidí i zkušený kanoista Jan Jelšík z Tábora, jen z jiného úhlu. „Kdo a jak by plnění vyhlášky kontroloval, si neumím představit, myslím, že to slouží jen jako obezlička, když dojde k utonutí," domnívá se.

V moci mají vyhlášku ministerstvo zemědělství a dopravy. Podle ministra Dana Ťoka už pracují na odstranění překážky. „S ministerstvem zemědělství jsme se shodli na tom, že požadovat po vodácích souhlas na splutí každého jezu, je přehnané. Rádi nastavíme pravidla tak, aby příliš neomezovala rekreační plavbu. Například v tom smyslu, že pokud to signální znak přímo nezakazuje, je možné splout jez na vlastní nebezpečí. V každém případě chceme vyhlášku upravit ještě nyní, aby tato formální záležitost nijak nezasahovala do vodácké sezony," vzkazuje čtenářům ministr dopravy Dan Ťok.

Přitom vůbec nejde o novinku, souhlas ke splutí jezu požaduje správce vodních cest již řadu let. „Až do loňska byl souhlas v Řádu plavební bezpečnosti, pak ho naše ministerstvo vypustilo, ale po diskuzi s rezortem zemědělství se povinnost přesunula do jiné vyhlášky. Pokud se nyní shodneme na úpravě, pravidlo po letech uvolníme," potvrdil i mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že Státní plavební správa a ministerstvo dopravy nikdy dodržování vyhlášky na takzvaných nesledovaných vodních cestách, mezi něž patří vodáky oblíbené řeky, nehlídaly, protože k tomu neměly kompetence.

Signální znaky u jezů je třeba dobře sledovat a rozhodně nepodceňovat. Varování na břehu například u soukenického jezu v Sezimově Ústí už ale není k přečtení ani z metrové vzdálenosti, natož z prostředka řeky. „Každý jez má na starosti náš zaměstnanec. Snažíme se záchranné prvky, jako jsou kruhy nebo lana, obnovovat, ale často nám je ničí vandalové," stěžuje si na neukázněnost Hugo Roldán.
Povodí Vltavy letos začne s rekonstrukcí tří jezů, jeden z nich je u Hamru na Nežárce. Kromě jiných oprav na nich vybuduje propusti pro vodáky, takže jezů s „automatickým povolením" přibude.