Jindřichohradecký aeroklub hledá cesty, jak vyhovět omezujícímu nařízení a zároveň nezklamat zájemce o výlet do vzduchu.


„Drobným provozovatelům vyhlídkových letů a letů s další osobou na palubě by v současné podobě podle nařízení hrozila pokuta až pět milionů korun. Aerokluby si budou muset dát velký pozor, aby takový let s pasažérem nemohl být označen v žádném případě za komerční,“ upřesnil vedoucí letového provozu Aeroklubu Jindřichův Hradec Pavel Masař.

Na základě nařízení Evropského parlamentu a rady z roku 2006 informoval Podvýbor pro vědu, výzkum, letectví a kosmonautiku Úřadu civilního letectví o novém definování obchodní letecké dopravy. Výše zmíněné nařízení vstupuje v platnost dnes.

Zkomplikuje život nejen českým, ale všem evropským aeroklubům, protože je téměř nemožné, aby tito provozovatelé nabídli vyhlídkové lety za přiměřenou cenu. Drobný aeroklub je postaven na úroveň velkých leteckých společností se všemi z toho vyplývajícími povinnostmi, což je ekonomicky neproveditelné. Zkušený pilot jindřichohradeckého aeroklubu a právník Petr Jahelka však předpokládá, že aerokluby, jejichž činnost je založena na vyhlídkových letech, již pravděpodobně vymyslely nějakou cestu, která zabrání jejich likvidaci.

Obchodní provoz

Za obchodní provoz se podle nového nařízení považuje jakýkoliv provoz letadla, který zahrnuje přepravu cestujících, nákladu nebo pošty za úplatu nebo v nájmu. Jedná se o provoz, jenž je přístupný veřejnosti na základě smlouvy mezi provozovatelem a zákazníkem, přičemž zákazník nemá nad provozovatelem kontrolu.

Vedoucí ultralehkého odboru na jindřichohradeckém letišti František Marek říká, že ultralehcí piloti s tím problém nemají, protože nikdy nemohli poskytovat vyhlídkové lety za úplatu. „Některá ultralehká letadla dosahují již vysoké úrovně bezpečnosti i spolehlivosti a pasažér nemusí mít žádné obavy, letí – li se zkušeným pilotem za odpovídajícího počasí,“ uvedl k bezpečnosti takových letů.

Otázkou je, kam budou z tohoto hlediska spadat oblíbené tandemové seskoky. „Cestující“ může prakticky bez jakéhokoliv školení absolvovat seskok s padákem volným pádem, k čemuž se parašutista sportovec propracovává plánovaným výcvikem delší dobu.

Vedoucí jindřichohradeckých plachtařů Robert Vyhlídka míní, že lidé si snad ani neuvědomují riziko, které podstupují, zejména když si s nimi parašutista troufne do nárazového silnějšího větru, který může být ještě provázen mechanickou anebo termickou turbulencí.

„Takový let se může změnit v boj o přežití. Velká nosná plocha tandemového padáku není zdaleka pevná, a tak může být větrným poryvem přímo zmuchlána,“ upozornil Robert Vyhlídka a dodal, že totéž se nemůže stát u aerodynamicky dokonalého větroně, který disponuje pevným křídlem. Zkušený pilot má pak daleko lepší vyhlídky na vyřešení nenadálé situace, způsobené změnou počasí nebo pilotní chybou. „První pocit ve vzduchu byl hrozný, ale líbilo se mi to. Nepřemýšlela jsem o riziku, spoléhala jsem na zkušenost parašutisty,“ uvedla Dana Houšková, která absolvovala tento seskok loni.

I když se drobní provozovatelé novým nařízením dostali do svízelné situace, nemusejí se lidé bát, že by se nedostali do vzduchu. Podle jindřichohradeckých pilotů vždy bude možnost slétnout si nekomerční cestou.