Centralizace již funguje několik let například u hasičů, kde je rovněž pouze jedno operační středisko, a to v Českých Budějovicích.
„Z mobilu se lidé již nějaký čas dostali do Českých Budějovic a pak se hovor konferenčně přepojoval na našeho dispečera. Hovory z pevné linky šly k nám. Tady byl nepřetržitý provoz na dispečinku, který obstarával i záchranku v Dačicích,“ uvedl včera primář záchranné služby v Jindřichově Hradci Miroslav Vlasák.

Až do února by mělo být pracoviště v Jindřichově Hradci ještě plně personálně obsazeno, aby se mohly eliminovat případné problémy. Podle Vlasáka v Jindřichově Hradci pracuje jedna dispečerka, která pravděpodobně přejde pod Kraj Vysočina a ostatní zároveň pracují v osádkách záchranky.

V Dačicích byl dispečink záchranky zrušen již před asi třemi roky. „Již jsme si zvykli. Centralizace je moderní trend, ale místní znalost byla vždy výhodou. Dnes je to ale zase mnohem jednodušší, neboť v sanitách máme GPS navigace,“ míní vedoucí lékařka záchranné služby Ladislava Fabešová.

Podle ředitele Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Marka Slabého bude tísňové volání zpracováváno v Českých Budějovicích a předáváno přímo posádkám sanit.

Sanity on–line

„Operační středisko bude v té chvíli vidět fyzicky každé sanitní vozidlo on-line na mapě, bude tedy vědět, zda je posádka na základně, na výjezdu nebo na cestě ze zdravotnického zařízení zpět na základnu a podobně. Stejně tak díky GPS navigacím umístěným v každém sanitním vozidle bude možno zadat přímo z operačního střediska ulici a číslo popisné případně GPS souřadnice přímo do sanitního vozidla,“ vysvětluje Slabý.

Pro pacienty zvyklé na hovor z mobilního telefonu tedy podle jeho slov dojde ke zkrácení hovoru a navíc bude tímto způsobem i zkrácený čas, ve kterém je vysláno sanitní vozidlo, neboť hovor vyřeší jedna operátorka a nepředává se dál.

„Pro volající tento krok znamená vyšší nároky pouze v tom, že musí operátorce jasně a konkrétně sdělit, kde se pacient nachází, neboť není schopna určit lokalitu například podle popisu typu – tam za mlejnem, jak bývala před revolucí drogerie, nebo tam co zbourali vloni ten obchoďák či místního názvosloví u Petrásků, Mládků, za řekou a podobně. Není totiž možné obsáhnout místní názvy a zvyklosti v celém kraji ,“ upozorňuje na nutnost určité změny v komunikaci Marek Slabý.