Podle majitele třeboňské autoškoly Martina Illeho dosud absolvoval žák zkoušku z jízdy s komisařem pouze v provozu.

„Teď nově musí sám na cvičišti předvést, že zvládá deset předepsaných úkonů, z nichž část je při pomalé jízdě krokem a část manévrů už v padesátikilometrové rychlosti. Bez toho nemůže postoupit do další části zkoušky v provozu," naznačuje nový systém Martin Ille.
Zvládnout vyhýbací manévr, slalom, jízdu do osmičky či rizikové brzdění však nebude pro všechny adepty snadné. To se pochopitelně podle třeboňského majitele autoškoly, bohužel, promítne i ve zvýšení ceny za kurz na motorku.

„Zákon nařizuje, aby žák v rámci výcviku na získání řidičského oprávnění na motorku absolvoval jednu hodinu jízdy na cvičišti. Myslím si, že to zřejmě nebude stačit na to, aby zdárně splnil požadavky zkoušky. Bude to ale hodně individuální, někomu to půjde dřív, někdo bude potřebovat více času. Také se však může stát, že adept fyzicky nezvládne velkou těžkou motorku vůbec a doporučíme mu nějakou slabší. To vše ale ukáže až praxe," poznamenal Martin Ille.

Například Zdeňka Mašková ze Sedla propadla jízdě na motorce před asi šesti lety a novou úpravu zkoušek v autoškole vítá. Jak však zároveň dodává, má tato novinka i svá proti.

„Při stanovené padesátikilometrové rychlosti bude otázkou, jak daleko od sebe budou kužely a také s jakým strojem se bude jezdit. Myslím si, že mladý člověk na nějakém fichtlovi to zvládne bez problému, ale začátečník nebo starší člověk se silnější motorkou už může mít problém," zmínila. „Kdybych to tehdy musela na zkoušce dělat, asi by to bylo hodně těžké. Na druhé straně autoškola v tomto směru moc řidiči nedá, musí se to naučit až praxí. Mě třeba učitel autoškoly hned naostro posadil na motorku a vyjeli jsme spolu do provozu. Na žádném cvičišti jsem nejezdila," konstatovala Zdeňka Mašková.

JÍZDA ZRUČNOSTI:

256 vyhláška z 30. září 2015, kterou se mění vyhláška ministerstva dopravy o provádění zákona k získávání odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
1. sejmout motocykl ze středového stojanu, vést jej bez použití motoru vpřed a vzad se zatočením doleva a doprava se zaparkováním a postavit motocykl na středový stojan
2. provést jízdu při nízké rychlosti zahrnující následování zkušebního komisaře rychlostí chůze v přímém směru, bezpečné otočení o 180 stupňů projetím zatáčky tvaru „U", slalom, jízdu po dráze ve tvaru osmičky, opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce přesunutím druhé nohy na stupačku a zastavení s následnou oporou jednou nebo oběma nohama pro udržení stability motocyklu
3. provést jízdu ve vyšších rychlostech zahrnující slalom v rychlosti nejméně 40 km/h a vyhýbání se překážce při rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny vozidel AM při rychlosti 45 km/h)
4. provést brzdění na přesnost ve stanoveném úseku z rychlosti nejméně 50 km/h, nouzové
brzdění na stanovenou vzdálenost z rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny vozidel AM z rychlosti 45 km/h)

instruktážní video zpracovala autoškola Martin Ille Třeboň

| Video: Youtube