Nejenom řidiči, ale i chodci to nemají jednoduché. Několik Hradečáků se ozvalo i do redakce Deníku, aby poukázalo na nedokonalost a někdy možná až nepromyšlenost systému zimní údržby ve městě. Včera redaktoři těmto hlasům vyhověli a ověřili si určité podněty na vlastní kůži.

Jedním z hodně diskutabilních míst je například chodník nechodník nad Nežáreckou bránou směrem do centra města. Včera v půl druhé po poledni nebyl ještě prohrnutý ani na jedné straně. Přitom tudy hned ráno chodí plno lidí, kteří ve dvoře jezuitské koleje parkují auta. Do centra míří i obyvatelé žijící za řekou.

„Je to zajímavé, pod bránou je vždy pečlivě ručně uklizený i most a nad bránou se lidé brodí ve sněhu a břečce,“ popisoval jeden ze čtenářů a jeho názor nezbývá, než potvrdit.

Řadě občanů leží v žaludku i cedule, které oznamují, že se chodník v zimě neudržuje. „Dokáži pochopit, že někde ani nikdo pořádně nechodí, ale co si mám myslet o tom, že se již několik let neudržuje pravá strana mostu u Agipu na výpadovce na Prahu. Zkuste se z nádraží dostat do Radouňky, aniž byste nemuseli několikrát zbytečně přecházet rušnou silnici,“ zní úkol dalšího občana.

Také jemu nezbývá, než dát zapravdu. Vydáváme se z autobusového nádraží po vyhrnutém chodníku kolem Agipu. Příjezdová odbočka k pumpě ještě jde přejít, protože je protažená. Jakmile ale chceme po chodníku pokračovat podél skateparku, narazíme zde na již zmiňovanou značku. A začneme se bořit. Co teď? Přejít na druhý chodník? Dost silný provoz a navíc by to znamenalo šlápnout do vysoké hradby rozbředlého a téměř černého sněhu na druhé straně silnice. Je vidět, že řada lidí statečně šlape dál rovně a brodí se sněhem. Vracíme se a zkoušíme to od nádraží jinak. Přechod pro chodce je až nad křižovatkou u nádraží, počkat na zelenou a hurá, znovu počkat na zelenou, ještě pár kroků a jsme na druhé straně chodníku. Ten je prohrnutý celý, ale pak je nutné opět přejít přes přechod. Je sice s ostrůvkem, ale auta to tady dost sviští. Takže kvůli úspoře asi 100 metrů neudržovaného chodníku musejí chodci třikrát přes přechod. To nemá logiku.

A takových míst je daleko víc. Hned o kousek dál v ulici 9. května je nakreslený přechod pro chodce, který však vede do telefonní budky a ke kontejnerům. Samozřejmě je v zimě pečlivě ručně prohrnovaný mezi prvními. Lidé však přecházejí na druhé straně, kde je chodník, a překonávají sněhové hradby. Ale čárka za údržbu je splněná.

Podle jakého klíče jsou tedy městské komunikace udržovány? „Práce provádíme podle operačního plánu zimní údržby, který schválila rada města. Chodníky a silnice máme rozděleny do třech kategorií, podle toho, jak jsou frekventované, a tak je také uklízíme,“ vysvětlil ředitel jindřichohradecké pobočky firmy AVE Jiří Holický.

Zvláštním případem je prý Panská ulice, která má při úklidu absolutní přednost. „Panskou čistíme i při minimálním množství sněhu, kdy se ostatní komunikace neudržují. Je to pěší tepna města a proto se jí snažíme udržovat v bezvadném stavu,“ upřesnil Holický.

V pátek nasadilo AVE do ulic Jindřichova Hradce dva velké sypače, tři traktory a čtyři multikáry. Dalších deset lidí provádělo ruční úklid pomocí hrabel a lopat na přechodech a úzkých chodnících.