„Město získalo funkční regulační nástroj,“ hodnotí Oto Šrámek, průvodce a člen městské komise pro cestovní ruch. „Pokud by klientů bylo stále moc, zdraží se poplatky, mohou se ale i zlevnit. Trh si sám řekne. Hlavní je, že zůstali bohatí klienti, kteří městu přinášejí peníze. Ti neřeší cenu, ale to, že se z terminálu dá pohodlně dojít pěšky do města. To oceňuje hlavně evropská a americká seniorská klientela. Zároveň ubylo turistů, z nichž město nic nemá. Nový rezervační systém díkybohu zafungoval. Denně chodím v ulicích, už to není tak přeplněné město, řekl bych jako Krumlov před deseti lety. Práce nám sice trochu ubylo, ale ulice se částečně vylidnily a nám se v něm o poznání lépe dýchá, hlavně v červnu a v září je to znát. V létě je město plné dál, i díky turistům z České republiky.“

Zpoplatnění autobusů se projevilo i na návštěvnosti Státního hradu zámku Český Krumlov. "Ukazuje se, že díky zpoplatnění autobusů jsou kulminace, velké hroty návštěvnosti na zámku lehce otupeny a došlo k jejich redukci na přijatelnou úroveň," shrnul kastelán Pavel Slavko. "Návštěvnost se v absolutních číslech mírně snížila, ale jen v jednotkách procent, což je na hranici rozlišitelnosti."

Rychloturistů ubylo i v Holašovicích

Úbytek čínských turistů potvrdil Jan Jílek, starosta Jankova, pod nějž Holašovice spadají. „Logistika byla taková, že turisté z Číny, kteří jeli do Českého Krumlova, to potom vzali právě do další památky UNESCA - Holašovic, dále možná do Hluboké nad Vltavou nebo Třebíče. Jednoznačně je tak pravda, že se zpoplatněním vjezdu zájezdových autobusů do Českého Krumlova jich v Holašovicích ubylo,“ komentoval situaci a pokračoval: „Na druhou stranu… my za vjezd do města nic nevybíráme, na obecní rozpočet jejich počet nemá žádný vliv, těch turistů tady máme i tak dost,“ dodal s tím, že pro obec s necelými čtrnácti sty obyvateli to zas tak špatné není.

Pokud jde o čas, který turisté ze zájezdových autobusů tráví ve městě, nejčastěji jsou to čtyři hodiny. „Procentuálně pak následují autobusy, které se tu zdrží tři hodiny, pak ty pětihodinové. Ty krátkodobé prakticky zmizely,“ potvrdil Petr Troják, ředitel Českokrumlovského rozvojového fondu, který bus-stopy provozuje. “A mnohem víc autobusů díky rezervačnímu systému jezdí mimo špičku.“

Tržby jsou vyšší, než se čekalo

Co se tržeb týká, naplnily se ty nejoptimističtější prognózy z loňského roku. „Od června jsme odbavili devět a půl tisíce autobusů a zatím jsme na deseti a půl milionech bez daně, přesná čísla budeme znát v prosinci,“ dodává ředitel Fondu. 

Autobusů přijíždí do Krumlova překvapivě víc, než kolik Fond čekal, ale příjezdy jsou rozprostřené do celého dne. Fond příliš neřeší ani černou vykládku turistů, objevuje se jen výjimečně. „Například před pár dny jsem já sám narazil na autobus, který lidi vykládal na Chvalšinské přímo před bus-stopem. Ukázalo se, že řidič rezervaci má, ale moc to neuměl s chytrým telefonem,“ přiblížil Per Troják.