„V roce 2010 se prodeje lihovin snížily o 6 procent, v roce 2011 o 4 procenta a v letošním prvním pololetí o 7 procent. Důvod vidíme především v necitlivém zvýšení spotřební daně, které vstoupilo v účinnost od 1. ledna 2010," bilancuje Petr Pavlík, prezident Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky.

Jeho slova potvrdil i ředitel jindřichohradecké společnosti FrukoSchulz Josef Nejedlý. „U nás je pokles prodeje způsoben i tím, že jsme od nového roku přestali dodávat do řetězce Lidl, kterému jsme každoročně prodali na dva miliony lahví. U ostatních odběratelů evidujeme pokles někde mezi sedmi až deseti procenty. Odbyt nám tak zachraňují hlavně zahraniční trhy," vysvětlil ředitel Fruka, který vidí hlavní problém hlavně v neúměrně vysoké spotřební dani.

„To že klesá prodej lihovin neznamená, že by lidé méně pili. Výrazně se zvedla spotřeba vína, to je totiž na rozdíl od ostatního alkoholu od spotřební daně osvobozeno. Půllitrovou láhev čtyřicetiprocentního nápoje, dnes koupíte za zhruba sto korun a více. Za ty peníze si lze v kterémkoliv řetězci koupit bez problémů čtyři litry dovozového vína. Přitom víno je alkohol jako každý jiný," podotýká Josef Nejedlý. O tradiční pochoutku s plachetnicí je prý ale stále zájem v jindřichohradeckých lokálech. „Lidi upustili od takových těch módních záležitostí, jako je finská vodka, skotská nebo fernet. Rum se pije pořád a řekla bych, že mnoho lidí se k němu zase vrátilo," tvrdí servírka známé hradecké pivnice.